Skip to main content

Säkerhetsinstruktioner

Nedan följer säkerhetsrutiner som gäller vid driftstopp av kommunens IT-system.

Säkerhetsrutinerna ska finnas tillgängliga för all personal på din arbetsplats. Förutom säkerhetsrutinerna kan det finnas kompletteringar som gäller för din arbetsplats, även de här ska finnas lättåtkomliga och du förväntas ha god kännedom om dem. Är du osäker på vad som gäller på din arbetsplats, tala med din närmaste chef.

Säkerhetsrutiner Combine

document Säkerhetsrutin Combine(177 KB)

Säkerhetsrutiner IntraPhone

pdf Säkerhetsrutin Intraphone Falkenbergs egenregi(265 KB)

Säkerhetsrutiner Digitala lås och Nycklar

document Rutin vid förlorad digital nyckel(149 KB)

Säkerhetsrutiner Appva MCSS

pdf Säkerhetsrutiner Appva(52 KB)

Säkerhetsrutiner Life Care

document Supportkedja Life Care(74 KB)

Säkerhetsrutiner Mobiltelefoner

pdf Rutin vid förlorad mobiltelefon(226 KB)

Säkerhetsrutiner SITHS

document HSA och SITHS, hantering av avbrott(244 KB)

Kontakt

Support IT

0346-88 69 98
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …Säkerhetsinstruktioner

  • Träffar: 5633

Teknisk information NYA COMBINE

För att få åtkomst till systemet Combine behöver du som privat utförare ansluta dig.

Det finns i dag två sätt att ansluta till systemet Combine.

  • Ett sätt är att ansluta sig via Citrix,  vilket innebär att Falkenbergs kommun ansvarar för att all programvara, drivrutiner och konfiguration följer de krav som leverantören har.
  • Ett annat sätt är att ansluta direkt till Combine. I detta fall är det du som extern utförare som ansvarar för att den tekniska miljön följer leverantörens tekniska krav och rekommendationer. Dessa krav listas nedan. Observera att åtkomst till tjänsten HSA-katalogen fortfarande kräver inloggning i Citrix.

Teknisk specifikation för direktanslutning till Combine

Teknisk informationlänk till annan webbplats

Kontakt

Support IT

0346-88 69 98
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …Teknisk information NYA COMBINE

  • Träffar: 3811

Manualer

Här hittar du information och manualer till socialförvaltningens IT-system.

Appva

Manual för Appva MCSS hittar du i appen eller i webgränssnittet.

Combine

Manual till hur du använder Combine. 

Förutom filmguider så finner du även manualer under "hjälp" inne i systemet.

IntraPhone

Förutom våra instruktionsfilmer så finner du manualer under "hjälp" inne i systemet.

Swedlock - digitala nycklar

pdf Byta batteri N3-nyckel(470 KB)

pdf Byta batteri Pro-nyckel(154 KB)

pdf Nyckel – färger och aktiveringsknapp(168 KB)

Förutom våra manualer hittar du även instruktionsfilmer på Swedlocks webbplats.

Instruktionsfilmer (swedlock.com)

Kontakt

Support IT

0346-88 69 98
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer …Manualer

  • Träffar: 4272

Hantering av Falkenbergskort och SITHS-kort

Nedan följer information kring vilka som ska ha vårt egenutgivna Falkenbergskort (smartkort), vilka som ska ha SITHS-kort och hur man beställer korten.

Vilka ska ha Falkenbergskort (smartkort)?

All personal anställd av Falkenbergs kommun ska ha ett Falkenbergskort.

Vilka ska ha SITHS-kort?

Endast de som arbetar i system som kräver inloggning med SITHS-kort ska ha SITHS-kort. Exempel på system som kräver inloggning med SITHS-kort är: NPÖ, Pascal, Migrationsverkets e-tjänst, Lifecare, Appva webb och nationella tjänster som Senior alert. Behöver du ett SITHS-kort ska du alltså ha två kort, ett SITHS-kort och ett Falkenbergskort.

Hur får man ett Falkenbergskort (smartkort) respektive SITHS-kort?

Ansvarig chef (eller annan behörig beställare) beställer Falkenbergskort respektive SITHS-kort när övriga behörigheter till socialförvaltningens system beställs i e-tjänsten "IT-behörighet för socialförvaltningen". Beställaren meddelas när behörigheterna är klara. Om Falkenbergskort är beställt kan medarbetaren gå till Kontaktcenter och fotografera sig. Om SITHS-kort är beställt skickas det direkt hem till medarbetarens brevlåda.

Mer information

Mer information om Falkenbergskortet (smartkortet) finns här

Mer information om SITHS-kortet finns här

Kontakt

Skapa ett ärende i Soc-IT Helpdesk så hjälper vi dig. Är ditt ärende inte av akut karaktär, kan du förvänta dig svar senast inom en vecka.

Läs mer …Hantering av Falkenbergskort och SITHS-kort

  • Träffar: 4014

Behörigheter till socialförvaltningens IT-system

När du anställer en ny medarbetare så måste du göra en beställning på behörigheter till socialförvaltningens IT-system. Detta görs av dig som chef, eller av dig utsedd person. Du beställer och avslutar behörigheter för dina medarbetare via vår e-tjänst IT-behörighet för socialförvaltningen.

Starta e-tjänsten för att beställa eller avsluta IT-behörigheter

pdf Behörigheter till socialförvaltningens IT system – rutin(247 KB)

Beställningen gäller behörighet i våra system Combine, IntraPhone, Appva MCSS, Swedlock (digital nyckel), DF Respons, smartkort, QlikView (LIS), Citrix och Lifecare.

Innan du beställer behörigheterna så ska din medarbetare läsa igenom detta dokument:

pdf Riktlinje informationssäkerhet för medarbetare och förtroendevalda(377 KB)

System som kräver SITHS-kort

Om medarbetaren behöver behörighet till Appva MCSS webb, Lifecare, NPÖ, Pascal, Migrationsverket och nationella kvalitetsregister som Senior alert och Svedem krävs SITHS-kort.

Här kan du läsa mer om SITHS-kort

Utökad eller tillfällig behörighet

Vid utökad eller tillfällig behörighet i något system alternativt till annan verksamhet räcker det att ansvarig chef lägger ett ärende i Soc-IT Helpdesk (som finns under "mina program" på intranätets startsida)..

Du ska då meddela fullständigt namn, personnummer, i vilket eller vilka system medarbetaren behöver utökad behörighet i och vilken typ av behörighet och/eller vilken verksamhet medarbetaren behöver tillfällig behörighet i.

Obs!

Tänk på att medarbetaren ska lämna tillbaka telefon, digital nyckel och SITHS-kort/Falkenbergskort när anställningen avslutas.

Åtkomst till V-katalogen

Om din medarbetare behöver behörighet till V-katalogen lägger du ett ärende i IT support - Självservice (som finns under "mina program" på intranätets startsida.

Kontakt

Skapa ett ärende i Soc-IT Helpdesk så hjälper vi dig. Är ditt ärende inte av akut karaktär, kan du förvänta dig svar senast inom en vecka.

Läs mer …Behörigheter till socialförvaltningens IT-system

  • Träffar: 4691

Fler artiklar …

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis