Skip to main content
”Som handläggare är man ofta den första kontakten för invånare och man ger service och information kring välfärden.”

Lina Andersson, biståndshandläggare

”I alla yrken har kontakten med människor varit det centrala”

08 januari 2025

Lina Andersson jobbar på biståndsenheten där hon utreder ansökningar från främst äldre invånare i behov av exempelvis hjälp i hemmet eller en plats på särskilt boende. Hon är en av 23 medarbetare på enheten.

Vilken utbildning och bakgrund har du?

– På gymnasiet läste jag omvårdnadsprogrammet, därefter läste jag sociologi och socialrätt på högskolan som gav en filosofikandidatexamen. 

Vad uppskattar du mest med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att jag kommer nära våra invånare. Jag möter brukare i deras hem och får ta del av deras livshistorier och vara en del av en förändring för den enskilde och dess anhöriga. Många gånger kommer man i kontakt med komplexa livssituationer som ger en utmaning i att tolka socialtjänstlagen. Det är alltid en individuell tolkning och bedömning som stöts och blöts tillsammans med kollegor. Som handläggare är man ofta den första kontakten för invånare och man ger service och information kring välfärden, vilket ställer krav på att man har baskunskaper inom många områden. Det är alltid kul att gå till jobbet då det är varierande mellan kontor och hembesök och får mig som enskild att utvecklas och få en större förståelse för våra medmänniskor.

Berätta om din karriär – vad har lett dig dit du är i dag?

– Innan jag började arbeta som biståndshandläggare hade jag ingen erfarenhet av målgruppen äldre. Jag hade arbetat på utförarsidan inom LSS och personlig assistans. Jag ville utveckla mig inom nya områden och blev anställd som biståndshandläggare. Jag har nu arbetat på samma arbetsplats i närmare åtta år. Som ungdom arbetade jag på Liseberg och McDonalds. I alla yrken har kontakten med människor varit det centrala.

 

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis