Nu finns det en seniorlots i Falkenbergs kommun

21 oktober 2024

Sedan början av oktober finns det en seniorlots i Falkenbergs kommun. Seniorlotsens uppdrag Àr att erbjuda vÀgledning och introduktion till stöd, aktiviteter och social gemenskap som finns för seniorer runtom i hela kommunen.

Jerk Jakobs, enhetschef för bistÄndsenheten och Klara Berg, seniorlots.

Seniorlotsen vĂ€nder sig huvudsakligen till personer över 65 Ă„r som fortfarande bor hemma. Uppdraget handlar om att vĂ€gleda i utbudet av stöd och aktiviteter som finns för seniorer bĂ„de inom kommunens verksamheter och bland andra aktörer. MĂ„let med seniorlotsen Ă€r att göra det lĂ€ttare för seniorer att hitta rĂ€tt i samhĂ€llet – oavsett om man söker hjĂ€lp med olika vardagsbestyr, en ny fritidsaktivitet eller en plats för social gemenskap.

Seniorlotsen Àr i nulÀget ett projekt som inledningsvis kommer att pÄgÄ som en tjÀnst pÄ 50% under ett Är, för att sedan utvÀrderas inför en eventuell fortsÀttning.

Vem Àr seniorlotsen?

I rollen som Falkenbergs nya seniorlots hittar vi Klara Berg, som nÀrmast kommer frÄn en tjÀnst som bistÄndshandlÀggare i kommunen. Framöver kommer hon att dela sin tid mellan att vara seniorlots och bistÄndshandlÀggare.

– I min senaste roll har jag jobbat mycket med vĂ„rdplanering och ofta varit i kontakt med invĂ„nare med svĂ„ra sjukdomar och stora behov av hjĂ€lp. Det Ă€r givande men ocksĂ„ utmanande, och nĂ€r den hĂ€r nya tjĂ€nsten som seniorlots dök upp sĂ„ kĂ€nde jag att jag gĂ€rna hade velat jobba mer med insatser och stöd till kommunens seniorer i ett förebyggande skede.

Klara Berg kommer under den nĂ€rmsta tiden som seniorlots att lĂ€gga mycket tid pĂ„ att arbeta uppsökande – bĂ„de för att göra seniorlotsen synlig och tillgĂ€nglig för mĂ„lgruppen, men ocksĂ„ för att kunna fortsĂ€tta forma lotsens uppdrag.

– Fokus hĂ€r i början kommer vara att komma i kontakt med vĂ„ra Ă€ldre invĂ„nare, för det Ă€r ju deras behov som ska lĂ€gga grunden för hur seniorlotsen ska jobba. Jag kommer Ă€ven samverka mycket med exempelvis anhörigstödet, mötesplatserna, kontaktcenter och hemsjukvĂ„rdens rehabenhet och se hur jag som seniorlots kan komplettera deras arbete.

DÀrför behövs seniorlotsen

Jerk Jakobs Àr enhetschef för bistÄndsenheten och har varit ansvarig för att skriva fram en första uppdragsbeskrivning för seniorlotsen. Han berÀttar att en del av bakgrunden till seniorlotsen Àr att medarbetarna pÄ bistÄndsenheten ofta ser att mÄnga invÄnares första kontakt med den kommunala omsorgen sker först nÀr behoven av omsorg egentligen redan hunnit bli ganska omfattande.

– MĂ€nniskor idag har ofta en önskan om att klara sig utan stöd frĂ„n samhĂ€llet sĂ„ lĂ€nge som möjligt, vilket Ă€r fullt förstĂ„eligt. Men i vĂ„rt samhĂ€lle dĂ€r antalet Ă€ldre personer förvĂ€ntas öka mer Ă€n antalet personer i arbetsför Ă„lder, behöver vi hitta nya sĂ€tt att arbeta för att kunna möta de utmaningar som det för med sig. En faktor i detta som ofta lyfts fram Ă€r vikten av förebyggande arbete, sĂ€ger Jerk Jakobs.

– Om vi genom en funktion som seniorlotsen kan bli bĂ€ttre pĂ„ att i ett tidigare skede introducera seniorer till det stöd, de aktiviteter och den teknik som faktiskt erbjuds i samhĂ€llet, sĂ„ tror vi att vi kan förebygga att behoven av omsorg senare blir vĂ€ldigt stora samtidigt som det underlĂ€ttar för mĂ€nniskor att faktiskt klara sig sjĂ€lva och kunna bo kvar hemma lite lĂ€ngre, fortsĂ€tter Klara Berg.

Seniorlotsen hanterar ansökningar och uppföljning av trygghetslarmen

En sÀrskild mÄlgrupp som man identifierat som viktig i det hÀr förebyggande arbetet Àr de personer i kommunen som har ett trygghetslarm, men som Ànnu inte behöver nÄgra andra omsorgsinsatser frÄn kommunen. För Àldre personer som bor hemma Àr trygghetslarm ofta en av de första insatserna de ansöker om, och som de sedan kanske har under en relativt lÄng tid utan att Ànnu vara i behov av annan hjÀlp.

En del av seniorlotsens uppdrag kommer dÀrför Àven vara att fatta beslut om och följa upp trygghetslarmen, för att pÄ sÄ vis ha möjlighet att i samband med ansökan och uppföljningen av trygghetslarmen Àven erbjuda information om de aktiviteter och stöd som finns runtom i kommunen med seniorer som mÄlgrupp.

– Det handlar idag om runt 600 personer som vi har ett gyllene tillfĂ€lle att nĂ„ ut till i samband med att deras trygghetslarm följs upp varje Ă„r, inflikar Klara Berg.

Kontakta seniorlotsen!

Seniorlotsen nÄs pÄ telefon och mejl, dÀr du bÄde kan fÄ information och vÀgledning direkt eller ha möjlighet att boka tid för ett möte.

Framöver Àr planen att seniorlotsen Àven kommer att befinna sig pÄ exempelvis mötesplatserna under vissa dagar.

– Det kĂ€nns jĂ€tteroligt att vi Ă€r i gĂ„ng! Jag ser verkligen fram emot att fĂ„ forma det hĂ€r uppdraget ihop med Falkenbergs seniorer, avslutar Klara Berg.

Seniorlotsen

Klara Berg
0346-88 53 07

Seniorlotsens sida pÄ webben!