Medarbetare trivs i Falkenbergs kommun

En portrÀttbild pÄ Bengt Erik Johansson som stÄr utomhus.

Bengt Erik Johansson.

16 januari 2024

Varje Är gör vi en arbetsmiljöenkÀt.

–Återigen Ă€r det mĂ„nga – fyra av fem – som svarat pĂ„ enkĂ€ten. Det Ă€r vi vĂ€ldigt tacksamma för. Sedan Ă€r vi ocksĂ„ glada att enkĂ€ten visar att vi överlag har en bra arbetsmiljö, sĂ€ger Bengt Erik Johansson, tf HR-chef.

ArbetsmiljöenkÀten Àr ett sÀtt för chefer och medarbetare att fÄ koll pÄ hur vi upplever arbetsmiljön och jÀmföra hur det har förÀndrats över tid. Resultatet Àr ocksÄ en hjÀlp för chefer att se inom vilka omrÄden vi behöver jobba extra med arbetsmiljön, men Àr i mÄnga fall ocksÄ ett kvitto pÄ vad som fungerar vÀl. Resultatet Àr nu presenterat för kommunstyrelsen.

Fortsatt jÀmn och hög nivÄ

Vi ligger fortsatt pÄ en jÀmn och hög nivÄ i resultatet Àven om det inte gÄr att jÀmföra fullt ut med föregÄende Är. Anledningen till det Àr att vi i Är har anvÀnt en ny leverantör av enkÀten, detta eftersom det var dags för ny upphandling och en annan leverantör vann. Det har ocksÄ tillkommit ett par nya frÄgor. I resultatet ligger fokus frÀmst pÄ andel positiva svar*, istÀllet för som tidigare medelvÀrdet.

Satsning pÄ ledarskap ger resultat

Ledarskap Àr ett omrÄde dÀr kommunen gjort stora satsningar med bland annat utbildning inom utvecklande ledarskap och indirekt ledarskap. Det syns i enkÀtsvaren, dÄ frÄgor om ledarskap fÄtt fler positiva svar Àn förra Äret.

HĂ€ndelserikt 2023

Under 2023 skedde stora förÀndringar för mÄnga medarbetare, framför allt inom vÄrd och omsorg. Lagstiftningen för dygnsvila Àndrades, och för att följa lagen behövde vi göra stora schemaförÀndringar. Det Àr ocksÄ, precis som i mÄnga andra kommuner, ett tufft ekonomiskt lÀge vilket ocksÄ kan pÄverka arbetsmiljön.

– Vi kan se att vi inom nĂ„gra omrĂ„den fĂ„r lite sĂ€mre resultat Ă€n tidigare. Det behöver vi hĂ„lla koll pĂ„, för att se om det Ă€r en tillfĂ€llig svacka eller en trend, sĂ€ger Bengt Erik Johansson.

NĂ„gra av omrĂ„dena Ă€r: “jag ser fram emot att gĂ„ till arbetet”, “jag rekommenderar andra att arbeta i Falkenbergs kommun och “jag tycker att samarbetet pĂ„ min arbetsplats fungerar bra”. DĂ€r har andelen positiva minskat med runt fem procent.

Ökat HME – HĂ„llbart medarbetarengagemang

Det gÄr ocksÄ att jÀmföra resultaten i Falkenberg med andra kommuner. Det görs med nÄgot som kallas HME, HÄllbart Medarbetarengagemang. Det bestÄr av nio pÄstÄenden framtagna av SKR, Sveriges Kommuner och Regioner.

HME-resultaten Àr uppdelade i tre delar (dÀr tre frÄgor ligger till grund för varje del) för att enkelt beskriva de viktigaste parametrarna för verksamhetens medarbetarengagemang. Skalan gÄr mellan 0 och 100. För Falkenberg Àr resultatet (förra Ärets resultat inom parentes):

• Totalindex 82 (81)
  • Motivation 81 (82)
  • Ledarskap 83 (80)
  • Styrning 82 (81)

– Det hĂ€r visar att vi Ă€r pĂ„ rĂ€tt vĂ€g men arbetsmiljön kommer alltid vara ett viktigt omrĂ„de att jobba med, sĂ€ger, sĂ€ger Bengt Erik Johansson.

LĂ€s mer om HME hos SKR

*De flesta frĂ„gorna har en femgradig skala, frĂ„n instĂ€mmer inte alls (1 och 2) till instĂ€mmer helt (4 och 5). Det gick ocksĂ„ att svara ”kan ej ta stĂ€llning”. Andelen positiva svar Ă€r de som svarat 4 eller 5.