Krami i Falkenberg firar 10-Ã¥rsjubileum med sopplunch

08 november 2023

Det är nu 10 år sedan Krami startade sin verksamhet i Falkenberg. För att fira 10 år i Falkenberg arrangerar de en sopplunch. På plats är kommunpolis Anneli Svensson för att hålla ett föredrag och representanter från Falkenbergs kommun, Arbetsförmedlingen och Kriminalvården kommer också att finnas på plats.

Krami är ett samarbete mellan Falkenbergs kommun, Kriminalvården och Arbetsförmedlingen inriktat på att stödja personer som vill bryta med en kriminell livsstil. Genom KRAMI erbjuds deltagarna bland annat coachning, praktik och arbetsträning med målet att bli självförsörjande. Krami har nu haft igång sin verksamhet i Falkenberg i 10 år.

Pierre Nilsson Björklöw är arbetsmarknadscoach i Falkenbergs kommun och arbetar på Krami i Falkenberg. Med egna erfarenheter vet han vad som krävs för att bryta en kriminell livsstil. Efter flera års högskolestudier har han skaffat sig flertalet yrkestitlar som möjliggör hans arbete idag.

– Krami spelar en betydande roll i att hjälpa människor att lämna en kriminell livsstil och i stället bli laglydiga medborgare som aktivt bidrar till samhället. Jag har själv genomgått denna resa och förstår värdet av att bli en del av samhället och känna sig delaktig, men också vilken inre drivkraft som krävs av varje individ.

Sopplunchen har temat "Kramis framtid och Kriminaliteten i Falkenberg".

Varje människa som får hjälp har stor betydelse

Målgruppen för Krami är personer med sociala problem som kan härledas till missbruk och/eller kriminalitet och som behöver omfattande stöd för att återvända till arbetsmarknaden. Krami i Falkenberg har varje år mellan 30 och 40 deltagare, av vilka i genomsnitt 10–15 deltagare når självförsörjning.

– Det brukar sägas att en individ med kriminell livsstil kostar samhället cirka 3 miljoner per år. Varje person som vi stödjer att lämna denna livsstil sparar oerhört mycket för samhället samtidigt som individen får ett betydligt bättre liv, säger Pierre Nilsson Björklöw.

Inbjudan till sopplunch

PÃ¥ torsdag den 16 november mellan klockan 12 och 13.30 bjuder Krami in medarbetare, intressenter och media till en vegetarisk sopplunch tillsammans med kaffe och kaka.

Sopplunchen är på Klockaregatan 27A i Falkenberg (gamla Coop).