Underliggande kategori: Press- och informationsmaterial
Informationsägare: Kommunstyrelseförvaltningen
Kartzoom: 17
Rubrik
Här hittar du länkar till Falkenbergs kommuns pressrum, grafiska profil samt guide för tonalitet och bildspråk. Du hittar också länkar till och anvisningar för våra kanaler i sociala medier.
Under sommaren har vi ett stort behov av extra personal. MÃ¥nga vill vara lediga och i vissa verksamheter har vi extra mycket att göra under vÃ¥r- och sommarsäsongen. Vi söker därför bÃ¥de sommarjobbare och säsongsjobbare till flera av vÃ¥ra verksamheter. Vi har ocksÃ¥ särskilda sommarjobb för dig som gÃ¥r i Ã¥r 1 och 2 i gymnasieskolan.Â
Sommarjobba inom vård och omsorg
Sommarjobba i våra kök
Sommarjobba på våra badanläggningar
Sommarjobb för dig som går år 1 eller 2 på gymnasiet
Falkenbergs kommun har cirka 3 500 medarbetare som arbetar tillsammans för att skapa en hållbar framtid för kommunens cirka 47 000 invånare. Bland annat tar vi hand om äldre, städar stränder, utvecklar näringslivet, utbildar barn och vuxna, kontrollerar tillstånd, ordnar fritidsaktiviteter samt planerar och bygger så att alla ska trivas och fler ska få plats i vår kommun.
Vi är organiserade i sex förvaltningar och det är medarbetarna på våra olika förvaltningar som utför arbetet som politikerna fattat beslut om. Varje förvaltning styrs av en politiskt tillsatt nämnd, har en förvaltningschef och ett varierande antal olika avdelningar och enheter.
Barn- och utbildningsförvaltningen
Barn- och utbildningsförvaltningen har hand om all kommunal utbildningsverksamhet, frÃ¥n förskolan för de minsta, till vuxenutbildning och Campus för vuxna.Â
Kommunstyrelseförvaltningen stöttar kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i dess uppdrag att leda, samordna och följa upp den kommunala verksamheten.
Kultur-, fritids- och teknikÂförvaltningens verksamhet omfattar bygg och projekt, gata och trafik, park och kust, anläggning och bad, öppen ungdomsverksamhet, föreningsstöd, kulturskola, bibliotek, museum och offentlig konst samt budget- och skuldrÃ¥dgivning.
Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen är både en kommunal förvaltning och en myndighet. Förvaltningen ska genomföra de beslut som fattas av miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Serviceförvaltningen levererar service och tjänster direkt till allmänheten och till övriga förvaltningar inom kommunen. Verksamheten ska till största delen vara intäktsfinansierad, vilket innebär att tjänsterna betalas av beställaren.
Socialförvaltningen har hand om alla kommunala frågor som rör människors liv och hälsa. Dessutom finns privata företag som driver en del av verksamheten genom avtal med socialnämnden.
Vi erbjuder flera förmåner för dig som ska gå i pension, men även för dig som vill fortsätta arbeta efter pensionsåldern.
Din pension består av olika delar – allmän pension, tjänstepension och eventuellt eget sparande. För att få en så bra pension som möjligt är det viktigt att du kommer ut i arbetslivet tidigt och att du gör flera viktiga val under dina yrkesverksamma år.
Livet som pensionär
Varje år avsätter vi pengar till din tjänstepension – vilket kan bli en betydande del av din framtida pension. Från och med 2023 betalar vi in minst sex procent av din årslön till din tjänstepension/pension.
Du kan själv välja vilket försäkringsbolag som ska förvalta dina pensionspengar. Om du inte gör et aktivt val placeras pengarna i en traditionell pensionsförsäkring med återbetalningsskydd på KPA Pension.
De flesta medarbetarna i kommunen omfattas av pensionsavtalet AKAP-KR.*
Minskad arbetstid 80/80/100
Du som är mellan 63-69 år, är tillsvidareanställd och har arbetat hos oss under de senaste tio åren kan välja att minska din arbetstid genom att gå ner i tjänst eller ta ut delpension, utan att din tjänstepension blir påverkad. Det kan till exempel innebära att du jobbar 80 procent, får lön för 80 procent men pensionsavsättning på 100 procent.
Förläng arbetslivet efter 65
Vi vill gärna behålla dig som medarbetare med rätt kompetens så länge som möjligt. Du kan därför få en premie för att arbeta kvar hos oss även efter du fyllt 65 år. Hur mycket du får beror på hur många timmar du arbetat.
Denna förmån är individrelaterat och är ingen rättighet. Verksamheten gör en bedömning på om du kan ta del av förmånen eller inte. Dels måste du uppfylla grundkraven, men verksamheten ska också ha ett behov utifrån kompetensförsörjningsläget.
Vi vill att du ska kunna göra karriär och utvecklas i din yrkesroll hos oss. I vår kommun strävar vi efter att erbjuda en dynamisk och stödjande arbetsmiljö där varje individ ges möjlighet att växa och nå sin fulla potential – oavsett om du är ny inom din bransch eller en erfaren expert.
Chef- och ledarprogram
I Falkenbergs kommun erbjuder vi våra chefer ett flertal utbildningar och möjligheter till kompetensutveckling inom vårt chefs- och ledarprogram. Programmet innehåller olika moduler med kurstillfällen och forum som syftar till att stödja chef- och ledarrollen i Falkenbergs kommun, samt forum för digitalt lärande.
Morgondagens ledare
I Falkenbergs kommun har du som är aspirerande chef möjlighet att söka till Morgondagens ledare. Morgondagens ledare är ett chefsförberedande utvecklingsprogram för dig som vill bli chef inom en snar framtid och bedöms ha potential för detta. Programmet sker i samverkan mellan Halmstads kommun, Laholms kommun, Varbergs kommun, Hylte kommun, Region Halland och har till syfte att identifiera, utveckla och stärka nya ledare.Â
Vi utgår ifrån ett tillitsbaserat ledarskap där vi utbildar alla våra chefer i konceptet Utvecklande ledarskap. Utbildningen erbjuds även till vissa yrkesroller som leder utan att vara chef.
Omställning 
Vi vet att omställning är en naturlig del av våra medarbetares arbetsliv. Genom Omställningsfonden kan därför du som arbetar inom Falkenbergs kommun få kompetensutveckling, karriärrådgivning och studiestöd både under och efter din anställning hos oss.
Kompetensutveckling inom ditt yrke
Vi erbjuder dig kontinuerlig kompetensutveckling inom ditt yrkesområde. Det kan handla om allt från erfarenhetsutbyte på den egna arbetsplatsen till utbildningar och karriärmodeller.
Ett exempel är våra karriärmodeller inom socialförvaltningen. Vi arbetar med karriärmodeller inom äldreomsorgen och funktionsstöd där vi tydliggör hur du som medarbetare kan utvecklas i din yrkesroll. Syftet med karriärmodellerna är att tydliggöra vilka krav vi ställer på de olika rollerna samt vilken kompetens du behöver ha för att ta ett kliv upp i karriären. Den tydliggör också vilka arbetsuppgifter du i huvudsak ansvarar för i de olika rollerna. 
FritidsstudiebidragÂ
Vi erbjuder våra medarbetare som är tillsvidareanställda eller är anställda mer än sex månader möjligheten att få bidrag för studier som de bedriver på sin fritid och som har anknytning till ordinarie arbetsuppgifter eller innebär en vidareutveckling av dessa. Du kan få bidrag för kursavgift, kurslitteratur och resekostnader.