Vi släcker ner för klimatet

23 mars 2023

Den 25 mars släcker Falkenbergs kommun ner bland annat Stadshuset, Argus och Falcon alkoholfri arena i samband med manifestationen Earth Hour.

Den 25 mars uppmärksammar stora delar av världen manifestationen Earth Hour genom att släcka ner. Falkenbergs kommun kommer även detta år släcka ner flera fastigheter runt om i kommunen. Manifestationen pågår under en begränsad tid men hållbarhetsperspektivet är en viktig del av denvardagliga styrningen i Falkenbergs kommun.

– Hållbarhetsfrågan finns med i alla våra beslut. Vårt mål är att Falkenberg ska vara ett föredöme inom hållbarhet och det förpliktigar, säger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Falkenbergs kommun.

Klimatinitiativ tillsammans med näringslivet

Falkenbergs kommun har sedan en tid tillbaka startat arbetet med Falkenbergs klimatinitiativ tillsammans med det lokala näringslivet. Syftet med klimatinitiativet är att bidra till att Falkenberg ställer om och minskar sin klimatpåverkan samt stärker företagens och platsens konkurrenskraft genom att aktivt arbeta med hållbarhet.

– Klimatinitiativet är ett stort och viktigt steg framåt i kommunens hållbarhetsarbete. Vi krokar arm med det lokala näringslivet för både vi och näringslivet vet att det är så vi kommer att kunna göra skillnad på riktigt. Vi behöver göra det här tillsammans, säger Josefine Eirefelt, hållbarhetschef på Falkenbergs kommun.

Här släcker Falkenbergs kommun under Earth Hour

Falkenbergs kommun släcker ner på följande platser: Argus, Stadshuset, Falcon alkoholfri arena samt Fabos kontor på Möllegatan och servicekontor på Murarevägen. Falkenberg Energi släcker sitt kontor på Bacchus. Av säkerhetsskäl släcker vi inte gatubelysning och cykelvägar samt Tullbron.

Läs mer om Falkenbergs klimatinitiativ.