Veronica Engh ny bygglovschef i Falkenbergs kommun

25 januari 2023

Falkenbergs kommun fick den 30 november en ny bygglovschef. Veronica Engh kommer nÀrmast frÄn tjÀnsten som bygglovshandlÀggare i Falkenberg och arbetade dessförinnan i Varbergs kommun.

Veronica Engh ny

– Det Ă€r jĂ€ttespĂ€nnande och kul. Mitt fokus kommer att ligga pĂ„ att skapa en teamkĂ€nsla i gruppen och att vĂ„rda den kompetens som mina medarbetare besitter, sĂ€ger Veronica Engh, nybliven bygglovschef i Falkenbergs kommun.

FrÄn överförmyndare till bygglovschef

Veronica Engh har en lÄng bakgrund av myndighetsutövning inom offentlig förvaltning, drygt 13 Är, hon Àr utbildad socionom och har jobbat som överförmyndarhandlÀggare i Varbergs kommun i 8 Är.  Under 2022 fick Veronica möjligheten att byta inriktning och började jobba som bygglovshandlÀggare i Falkenbergs kommun. Ett drygt Är senare fick hon jobbet som bygglovschef inom ett relativt nytt omrÄde för henne.

– Det Ă€r samma organisationsstruktur med en politisk nĂ€mnd som fattar beslut och i myndighetsutövningen har vi en lagstiftning att följa. Det samma gĂ€ller vĂ„r serviceskyldighet mot allmĂ€nhet att kunna förklara beslut, regler och lagstiftning. Den stora skillnaden Ă€r att det Ă€r olika lagstiftningar att förhĂ„lla sig till och det har varit en rolig utmaning.

Varför brinner du för bygglovsfrÄgor?

– Det Ă€r ett Ă€mne som vĂ€cker intresse och engagemang hos mĂ„nga. Oavsett om du bor hĂ€r permanent eller pĂ„ sommaren sĂ„ finns det ett intresse för byggnation och planering av samhĂ€llet. Det Ă€r ett omrĂ„de som har betydelse för mĂ„nga och det Ă€r spĂ€nnande att vara en av det, och fortsĂ€tter:

– Falkenberg Ă€r en bra bygglovskommun. I ett hallĂ€ndskt perspektiv har vi en hög servicenivĂ„ med snabb Ă€rendeprocess. Det Ă€r den ambitionen vi har i relation till den lagstiftning vi mĂ„ste hĂ„lla oss inom.

Vem Àr Veronica Engh?

– Jag Àr uppvuxen i Kungsbacka och flyttade till Falkenberg för 10 Ă„r sedan. Jag lever ihop med min man och har tvĂ„ barn. Bor pĂ„ en gĂ„rd strax utanför Falkenberg och Ă€gnar större av min fritid Ă„t mina islandshĂ€star.

Det rÄder ingen tvekan om att Veronica trivs i Falkenberg.

– Falkenberg har allt. NĂ€rheten till havet, till naturen, skogen och en mysig stadskĂ€rna. HĂ€r kommer jag att bli kvar.