Utställning om pandemiåren i Kuben fram till 25 januari

12 januari 2024
Maria Jörmalm Andersson sitter i en fåtölj.

Maria Jörmalm Andersson.

Under två veckor visas utställningen ”På liv och död - berättelser från en pandemi” i Kuben i Stadshuset. Utställningen bygger på en bok med bilder från hela landet som fackförbundet Kommunal tagit fram.

–  Jag tycker det här är en viktig bok och en viktig utställning. För mig handlar de inte bara om pandemin, utan om alla jobb som är viktiga och som behöver fungera oavsett vad som händer, säger Maria Jörmalm Andersson, sektionsordförande i Kommunal i Falkenberg.

Träffa personal på utställningen

Utställningen står i Kuben i Stadshuset mellan 15 och 25 januari. Mellan 09-17 varje dag finns någon på plats som kan berätta mer om hur det var just i Falkenberg. Vernissage är 15 januari klockan 10.

– Jag hoppas att många tar chansen att komma förbi och titta och prata med oss. Det kan handla både om att minnas med stolthet vilket fantastiskt jobb personalen gjorde under pandemin – och nu också såklart – men också om vad vi lärt inför framtiden, säger Maria Jörmalm Andersson.

Nära och långt ifrån

Själv fick hon, som aktiv i kommunal, ta ett fysiskt kliv tillbaka.

– Vi var vana att jobba nära medlemmarna, men behövde i stället jobba hemifrån tills vi hittat säkra sätt att vara på arbetsplatserna igen. Men vi kunde ändå vara ett bra stöd för våra skyddsombud och vi hade bra samverkan med arbetsgivaren. För våra medlemmar, där de flesta jobbar nära människor och riskerade att bli smittade, var det en speciell situation.

Kommunal om boken

Så här beskrivs boken som blivit utställning på kommunals webbplats: ” I boken På liv och död - berättelser från en pandemi berättar undersköterskor, lokalvårdare, vårdbiträden, bussförare, barnskötare och många andra samhällsbärare om sin vardag under pandemin. De vårdade svårt covidsjuka patienter, höll kollektivtrafiken i gång och gav barnen i förskola och skola en ovärderlig trygghet. Och de skapade plats för värdighet i svåra stunder. ”

– Falkenberg finns inte med i boken men vi har kompletterat utställningen med berättelser härifrån, säger Maria Jörmalm Andersson.

Läs om boken på Kommunals webbplats.

Berättelser från Falkenberg under pandemin

Mariama och Agneta ser tillbaka på coronaåret

Undersköterskan Josefin Karaus om coronavåren