Satsning i Halland för att bryta våld i nära relationer

01 juni 2023

Nu startar de halländska kommunerna tillsammans en ny verksamhet – Gruppcentrum Halland. Verksamheten ska ge stöd till personer som behöver hjälp med att sluta med ett aggressivt beteende.

– Vi erbjuder trygga och respektfulla gruppsamtal för alla som har ett aggressivt beteende. Det här är en viktig satsning i Halland för att kunna ge ett heltäckande stöd för att motverka våld i nära relationer, säger Peter Rahm som arbetar som socialsekreterare i Varbergs kommun och är med i projektet.

Gruppcentrum Halland (GHC) är en ny kommunal länsövergripande stödverksamhet som drivs i projektform. Projektet pågår i två år och därefter kommer det att utvärderas.

Till GCH kan du ringa anonymt och få hjälp och stöd för att sluta med ett aggressivt beteende. Allt stöd är kostnadsfritt och frivilligt. Personalen på GCH har tystnadsplikt, anmälningsplikt och för inga journaler. Du kan också delta i gruppverksamheten som en del av din behandling. Då blir du tilldelad en plats av socialtjänsten i din kommun.

– Att kunna erbjuda samtalsstöd i gruppform till de här personerna är ett steg i rätt riktning för att motarbeta våld i nära relationer, säger socialchef Johan Klingborg.

Här kan du läsa mer om Gruppcentrum Halland.

Kontakt för frågor om projektet

Peter Rahm, socialsekreterare GCH
073-202 12 69