Renoveringen av kvarteret Strandbaden och Havsbadsallén börjar bli klar

Skrea strand är en av Falkenbergs mest populära och välbesökta platser. Det vill vi att det ska fortsätta att vara. Därför har kvarteret Strandbaden och Havsbadsallén, som är en del av området Skrea strand, under det senaste året rustats upp och utvecklats och är nästan klart.

Inför 2022 finns nya gång- och cykelvägar, fler parkeringar och nya toaletter. Strandpromenaden är breddad och torgyta vid bryggan har tagit form. Allmänna platser och grönområden har fräschats upp och det finns ny belysning och ett nytt konstverk bredvid Glasshuset – ett lekfullt, inbjudande verk som hämtat inspiration från havet och de varelser som lever där.

– Nu är strandpromenaden inte bara en passage utan även en yta för umgänge och härliga möten, säger Hanna Smekal, landskapsarkitekt i Falkenbergs kommun.

Tillgänglighet på stranden

Nedfarten vid Ocean Hotel har blivit tillgänglighetsanpassat så att personer med fysiska funktionsvariationer lättare ska kunna ta sig ner till vattnet. Badet ligger centralt placerat på stranden och i anslutning till flera parkeringsplatser för rörelsehindrade. På sanden ligger strandmattor som går fram till vattnet och två olika badrullstolar finns att låna gratis. Dessutom är det fler än de som har någon funktionsvariation som har glädje av strandmattorna. Du kan exempelvis lättare ta med barnvagn och skrindor på stranden tack vare mattorna. Badbryggan utanför Falkenberg Strandbad har även en ramp.

– Vi har fått i uppdrag att jobba med fysisk tillgänglighet till stranden, vi kommer testa den här lösningen och göra en utvärdering för att se vilka eventuella förbättringsåtgärder vi kan göra framåt, säger Christian Fager, verksamhetschef Fritid och Offentlig miljö i Falkenbergs kommun.

Tre nya badplatser blir tillgänglighetsanpassade i Falkenberg - Falkenbergs kommunlänk till annan webbplats

Nya parkeringar – men ta gärna cykeln!

En strålande dag i juli har inte parkeringarna alltid räckt till, och därför har vi byggt 122 nya parkeringsplatser. Totalt finns det 330 sommarparkeringsplatser att välja bland i kvarteret Strandbaden. Det är bara att följa skyltarna till de olika parkeringsplatserna som finns i området. Att parkera längs Skrea strand är gratis, men vårt bästa tips är att ta cykeln till stranden i sommar. Då slipper du leta parkering.

Det finns nya cykelvägar och cykelparkeringar för både cyklar och lådcyklar. För att dämpa hastigheten och öka trafiksäkerheten i området kommer det under sommaren ligga fartdämpare längs Klittervägen.

Nu finns det en ställplats i närheten av stranden. Du hittar den längst in på Västerhavsägen, mot småbåtshamnen. Öppen för husbilar kvällstid och morgon, övrig tid parkering för badgäster.

Gröna sköna planteringar

En helt ny trädallé planteras längs med Havsbadsallén, vägen som leder fram till Falkenberg Strandbad. För att gynna pollinerare ska det bli en färgsprakande blomsteräng i färgerna vitt, gult, rosa och orange under träden. En smart användning av dagvattnet gör att vi kan använda det till att bevattna träd och planteringar.

Planteringarna i kvarteret Strandbaden kommer att stå tomma den här sommaren. I stället täcks de med ett lager av tång som är en del i arbetet med att skapa hållbara offentliga planteringar.

Hållbar och härlig fakta om tång

• TÃ¥ngen kommer frÃ¥n vÃ¥ra badstränder och blir därmed ett närproducerat jordförbättringsmedel
  • TÃ¥ngen har goda näringsvärden och bidrar till ökad mullhalt i jorden
  • Det är hÃ¥llbart att jordförbättra istället för att köpa ny jord
  • TÃ¥ngen gör att vi slipper ogräs och den behÃ¥ller fukten i jorden

Så här sköter vi stränderna

I Falkenberg börjar den officiella badsäsongen den 21 juni, men arbetet med att iordningställa stränderna så de är precis så fina och välkomnande som vi vill ha dem, börjar långt innan.

Under vintern har det lagts tång i klitterna, ett projekt i samråd med Länsstyrelsen. Detta för att stärka klitterna och motverka att sanden driver bort. Därför önskar vi att du som besökare hjälper oss och inte springer i klitterna.

På sommaren hålls passagerna fria så det inte ligger sand på spängerna, livräddningsutrustning ses över och stegar och trappor hålls rena från havstulpaner och alger.

– Under badsäsongen gör vi vårt bästa för att hålla stränderna fria från skräp. Vi städar stränderna dagligen och får hjälp från idrottsföreningar. Vi tar bort skräp som inte hör hemma på en strand. Tång, snäckor och annat som tillhör strandens naturmiljö får ligga kvar, säger Johanna Falgén Lilja, landskapsingenjör i Falkenbergs kommun.

– Vi städar toaletterna alla dagar i veckan och kontrollerar kontinuerligt kvaliteten på badvattnet med badvattenprover, säger Maria Lundberg, landskapsingenjör i Falkenbergs kommun.

Till hösten kommer det även finnas fungerande belysning på bryggan.

Ren kärlek till Falkenberg

Vi städar stränderna varje dag under badsäsongen. Hjälp oss gärna med att alltid ta med ditt skräp till närmsta soptunna. De stora sopkärlen längs Klittervägen rymmer hela tre kubikmeter, där en stor del finns under jord. I år har vi också nya anpassade sopkärl för pizzakartonger.

Lek och skoj

På Skrea strand har vi över två kilometer sand- och vattenlek på stranden och är du sugen på annan typ av lek och lite skugga kan du ta dig bort till Netas berg, där finns en lekcontainer med rutsch.