Räddningstjänsten Väst säger upp sitt avtal med kommunen

10 oktober 2024

Räddningstjänsten Väst har sagt upp sitt avtal med Falkenbergs kommun. Avtalet omfattar larmmottagning från trygghetslarm och fjärrtillsyn i ordinärt boende. Uppsägningstiden på avtalet är tolv månader.

Ett trygghetslarm är ett kroppsburet larm som personer som bor hemma kan ansöka om att få. Trygghetslarmen kan användas vid akuta hjälpbehov, exempelvis när man har ramlat, behöver hjälp vid toalettbesök eller blir akut sjuk.

I dag är det Räddningstjänsten Väst som tar emot alla larm i Falkenbergs kommun och vidarebefordrar dem till hemtjänsten. De utför även fjärrtillsyn på natten för de brukare som har detta bistånd.

Inget avbrott för brukarna

Nu har Räddningstjänsten Väst sagt upp sitt avtal, vilket innebär att kommunen behöver hitta en ny utförare av larmmottagning och fjärrtillsyn.

– Vi kommer att börja titta på olika alternativ nu. Oavsett vilken lösning det blir så är målsättningen att brukarna inte ska märka av förändringen. Trygghetslarmen kommer att kunna användas som vanligt, utan några avbrott. Även fjärrtillsynen kommer att löpa på som vanligt, säger Carin Hedebrant, områdeschef för hemtjänsten i Falkenbergs kommun.

Sista dagen som Räddningstjänsten Väst ansvarar för kommunens larmmottagning och fjärtillsyn är den 9 oktober 2025.