Hemtjänsten har slängt de återkallade matlådorna från Sodexo

Matleverantören Sodexo återkallar matlådor med produktionsdatum fram till och med den 12 oktober. Anledningen är att leverantören har upptäckt listeria i maten. Falkenbergs kommun uppmanar alla att slänga den kylda maten från Sodexo. Under fredag 14 oktober har hemtjänsten i Falkenberg åkt ut till alla berörda och informerat om det som hänt och slängt matlådorna.

– Vi ser allvarligt på det här och förstår att det kan skapa oro, även om det inte är någon fara för dem som värmt maten ordentligt. Vi uppmanar ändå alla att slänga maten för säkerhets skull, säger Agneta Elofsson, verksamhetschef Måltid Falkenberg.

Har fått ny mat

Alla som har fått sin mat slängd har i helgen fått ny ersättningsmat från Sodexo i form av frysta färdigrätter. På vissa håll har även hemtjänst eller anhöriga köpt mat till brukarna.

– Alla berörda har mat så de klarar sig fram till nästa ordinarie leverans. Allt har gått jättebra och det har varit ett bra samarbete. Jag vill rikta ett stort tack till alla som på ett mycket proffsigt sätt och med kort varsel har hjälpt till i denna situation samt sett till så berörda har fått ny mat levererad hem till sig, säger Agneta Elofsson.

– Vi vill också tacka hemtjänstgrupperna i både egen och privat regi som snabbt var ute hos brukare och kasserade mat och därefter levererade ersättningsmat. Det finns även extra mat att hämta om det skulle behövas, säger Jerk Jakobs, enhetschef på biståndsenheten.

HÃ¥ller extra koll

– Om du har värmt maten ordentligt och följt de instruktioner som finns så ska det inte vara någon fara. Men skulle man bli sjuk eller känna symtom så uppmanar vi till att kontakta sjukvården, säger Agneta Elofsson.

Medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS, i kommunen är inkopplad och håller koll om någon skulle bli sjuk. Även hemtjänstpersonalen är informerad och håller extra koll på brukarna.

Upptäcktes vid rutinkontroll

Sodexo meddelar att smittan upptäcktes vid en rutinkontroll. Efter att ha gjort egna provtagningar valde företaget att återkalla 3 700 matlådor som gått ut till pensionärer i Sverige.
– Eftersom det kan vara värre för äldre att få i sig listeria valde vi att återkalla maten som en försiktighetsåtgärd, säger Michael Jonsson, affärsområdeschef stora produktionskök vid Sodexo till Aftonbladet.

Det är samtliga rätter med produktionsdag 2022-10-05 till 2022-10-12 som återkallas.

Den som får specialkost eller allergikost är inte berörd.

Kontakta gärna

Om du har frågor kontakta din eller din anhöriges hemtjänstgrupp.

Agneta Elofsson, verksamhetschef måltid
0346-88 60 97