Vigda par fortfarande ogifta

En vigselförrättare i Falkenbergs kommun har vigt cirka 50 par trots att hans förordnande gått ut. Vigslarna har skett under 2021 och 2022. Vigslarna är därför ogiltiga, men går att få godkända i efterhand.

– Jag känner med paren som drabbats. Ceremonin betyder mycket för dem och det känns skönt att det är den som räknas och att det finns en möjlighet att rätta till i efterhand, säger Krister Classon.

Ansvar

Det är länsstyrelsen som är ansvarig för att förordna vigselförrättare för borgerlig vigsel. Ett förordnande gäller för en viss period. Det är vigselförrättarens ansvar att förnya sitt förordnande innan det går ut. Detta hade Krister Classon missat att göra. Det finns inget övergripande system som varnar när ett förordnande har gått ut.

– Jag hade inte koll på detta och det tar jag på mig ansvaret för. Jag tycker att det hade varit bra om det kommit en förvarning, säger Krister Classon.

Paren kontaktade

Alla par som är vigda av Krister under den aktuella perioden är kontaktade. De har fått ett underlag att skicka till regeringen, för att få sin vigsel godkänd i efterhand, från och med datumet de gifte sig.

Allvarligt misstag

– Det här är inte bra. Äktenskapet är ett viktigt juridiskt band för familjen och den som gifter sig borgerligt ska kunna lita på att det går rätt till, säger Lars Fröding, kommundirektör i Falkenbergs kommun.

Kommunen har redan ändrat informationen på webbplatsen, så att det står hur länge ett förordnande gäller. Frågan är också lyft till Länsstyrelsen i Halland, Skatteverket och Regeringen. Liknande händelser har skett i andra kommuner tidigare.

– Vi har redan och kommer ta fortsatta kontakter med berörda myndigheter och föreslå att man ska se över frågan på nationell nivå så att det inte händer igen, varken i Falkenberg eller någon annanstans, säger Lars Fröding.

Vid gott mod

Lina Weetman, jurist och kanslichef, är en av dem som ringt runt till paren som gift sig – men ändå inte.

– Paren har tagit det på ett bra sätt. Vi har gjort vad vi kan för att det ska vara enkelt för paren att ansöka om att göra sin vigsel giltig i efterhand, säger hon.