Vi söker familjehem!

Det finns ett stort behov av familjer som har möjlighet att ta emot ett utsatt barn. Hallands kommuner har därför gått ihop och söker nu fler familjehem – kanske kan det vara något för dig?

Det finns många barn och ungdomar som av olika anledningar behöver bo hos en annan familj, ett familjehem. Även situationen i Ukraina gör att belastningen inom kommunens familjehemsgrupp kan komma att öka.

Som familjehem öppnar du ditt hem och välkomnar ett barn in i din familj. Du samarbetar även med barnets biologiska föräldrar och med socialtjänsten.

Våga växa! Att öppna dörren för ett barn som har det tufft kräver mod, men du och din familj blir belönad. Att vara viktig för någon är en svårslagen känsla.

Välkommen till vår informationsträff

Funderar du på om du skulle vilja ta steget? Vill du veta lite mer om vad uppdraget kan innebära? På informationsträffen berättar vi mer och du kan ställa frågor.

Tid: onsdagen den 27 april, klockan 18.00-20.00
Plats: Storgatan 22D, Falkenberg

Frågor och svar

Är du nyfiken på vad uppdraget innebär? Här hittar du några vanliga frågor och svar. Du är också välkommen att ringa eller mejla oss:

Lena Gudmundsson, familjehemssekreterare

Sara-Maria Salomonsson, familjehemssekreterare

Läs berättelser från andra familjer

Personer som gjort en insats berättar - Socialstyrelsenlänk till annan webbplats

Testa dig själv – är du en familjehemsförälder?

På Familjehem Sveriges webbplats kan du göra ett självtestlänk till annan webbplats