Var med och testa vår AI-assistent

03 april 2024

Vi har tagit fram en ny AI-assistent till kommunens webbplats. AI-assistenten ska hjälpa våra invånare att hitta rätt svar på frågor och på så sätt leverera en snabbare och mer träffsäker service. Den kommer vara öppen att testa fram till sommaren.

– Det är ett helt nytt sätt att söka information på och vi tror att detta verkligen kan underlätta för våra användare, säger Paul Klinteby, näringslivsanalytiker, kommunstyrelseförvaltningen.

Fortfarande i utvecklingsfasen

AI-assistenten är under utveckling och kan ibland missförstå vad vi skriver in för frågor och även ge fel svar eller inte hitta informationen även om den finns på webbplatsen. Det är därför till stor hjälp om du betygsätter svaret efter du använt tjänsten. Du kan även lägga till vad du tycker vore ett bättre svar eller om det finns annan fakta som den borde svarat med.

I och med att AI-assistenten är under utveckling så är all feedback väldigt viktig för oss. Efter testperioden kommer vi använda feedbacken för att förbättra AI-assistenten så att den blir så bra och träffsäker som möjligt.

Hur fungerar den?

Den är byggd på den senaste AI-tekniken där den matchar din fråga med rätt faktaunderlag utifrån en databas som vi tagit fram.

När du söker efter något använd frågor istället för sökord. Den förstår dina frågor och ger ett trevligt och lättläst svar som är relevant utifrån din fråga. Den kan även översätta informationen till väldigt många språk.

Tack för du är med och testar vår AI-assistent!

Gå till vår AI-assistent