Trygghet i fokus med hundsök som en del av kommunens brottsförebyggande arbete

11 oktober 2024

Under eftermiddagen den 10:e oktober genomförde kommunen tillsammans med Tullbroskolan ett noggrant planerat och samordnat hundsök på skolans område. Syftet med sökningen var att säkerställa en trygg och säker skolmiljö för både elever och personal.

Under den genomförda sökningen användes en specialtränad hund för noggrann genomsökning av skolans lokaler. Insatsen genomfördes efter skoltid och inga elever fanns närvarande. Hundarna är tränade att hitta narkotika och vapen.

Vid insatsen påträffades inga fynd.

– Den här insatsen är en av många insatser som är planerade under hösten. Falkenberg ska vara en trygg plats och då finns det ingen plats för narkotika någonstans i samhället. Idag gjorde vi inga fynd och det är positivt, säger Christian Skröder, utvecklingsledare inom trygghet och brottsförebyggande arbete.

Insats för en trygg lärandemiljö

Insatsen är en del av Falkenbergs kommuns förebyggande trygghetsarbete och ingår i kommunens övergripande handlingsplan för ett tryggare Falkenberg. Sökningen genomfördes i fullt samarbete med skolans ledning och administration och är en del av en serie planerade insatser på kommunens skolor för att kontinuerligt upprätthålla trygghet, förstärka säkerheten och främja en positiv och trygg lärandemiljö för alla.

I de fall fynd görs i samband med hundsök upprättas en polisanmälan, vilket innebär att en utredning kan pÃ¥börjas. Sedan tidigare upparbetade rutiner mellan kommunen, polisen och socialtjänsten följs i det eventuella ärendet för att säkerställa en effektiv och samordnad hantering.Â