Tröingeskolans bygglov har vunnit laga kraft

Falkenbergs kommuns största investeringsprojekt någonsin har passerat en viktig milstolpe. Bygglovet för Tröingeskolan med tillhörande idrottshall har vunnit laga kraft och ligger nu ute för upphandling.
Illustrationsbild av Tröingeskolan. Bild: MadeUp och Norconsult

– Vår föhoppning är att vi har en entreprenör på plats i slutet av november. Det ska bli väldigt kul att sätta igång med arbetet av skolan och tillhörande idrottshall. Det kommer bli ett lyft för området men också för hela Falkenbergs kommun, säger Linnea Severinson, byggprojektledare på Falkenbergs kommun.

Skolan blir en viktig nyckel för att skapa en hållbar skola för ett Falkenberg som växer. Skolan blir en F-9 skola med fyra paralleller vilket motsvarar cirka 1000 elever. Budgeten för skolan är 484 miljoner kronor.

Den lilla skolan i skolan

Varje stadie får egna ingångar och egen del inne i skolan. Skolan får också två matsalar. En matsal för barn i årskurs F-3 och en matsal för elever i årskurs 4-9. Även skolgården blir uppdelad för att passa barn i olika åldrar. Det här gör att varje stadie blir en liten skola i skolan.

– Tröingeskolan är en investering i framtiden, en investering i våra barn och unga. Jag ser fram emot att följa bygget men ännu mer att se våra första elever ta sina första steg in i den nya skolan, säger Stigert Pettersson, förvaltningschef på Barn- och utbildningsförvaltningen i Falkenbergs kommun.

Tröingeskolan förväntas slå upp dörrarna och ta emot sina första elever hösten 2025.

För mer information:

Linnea Severinson, byggprojektledare på Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen