Tyck till om tryggheten i Falkenberg

12 september 2024

Nu kan du som bor i Falkenbergs kommun berÀtta hur du upplever tryggheten i din nÀrmiljö. Vi och Polisen Falkenberg vill veta vad du tycker och kÀnner för att vi ska kunna arbeta gemensamt för att öka tryggheten i kommunen.

Gör trygghetsundersökningen

I den Ärliga trygghetsundersökningen stÀller kommunen tillsammans med polisen, frÄgor om tryggheten dÀr du bor.

– Vi hoppas sĂ„klart att vi fĂ„r in mĂ„nga svar Ă€ven i Ă„r. Svaren ger en bra bild av var och nĂ€r vi behöver sĂ€tta in trygghetsskapande Ă„tgĂ€rder, sĂ€ger Sofia Malmsten, kommunpolis i Falkenberg.

I enkÀten fÄr du bland annat svara pÄ frÄgor om hur du upplever tryggheten i hemmet, i bostadsomrÄdet och i kommunen, om platser som du undviker och om vilka brott du Àr rÀdd att bli utsatt för.

– Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt att sĂ„ mĂ„nga som möjligt svarar pĂ„ enkĂ€ten. Vi har ett mĂ„l om att vara ett föredöme inom trygghet och för att kunna nĂ„ mĂ„let behöver alla, varje enskild invĂ„nare, vara ett föredöme och svara pĂ„ enkĂ€ten. Det Ă€r sĂ„ vi tillsammans gör Falkenberg till en Ă€nnu tryggare kommun, sĂ€ger Christian Skröder, utvecklingsledare brottsförebyggande arbete i Falkenbergs kommun.

SÀrskilt fokus pÄ unga i Är

En grupp som inte har svarat i lika hög utstrÀckning som andra grupper Àr de unga, frÄn Äldern 13 till 25 Är. DÀrför kommer kommunen göra extra kommunikationsinsatser för att nÄ denna grupp.

– Vi kommer att finnas pĂ„ plats för att möta ungdomarna i skolorna och uppmana dom till att svara pĂ„ enkĂ€ten. Vi behöver deras bild av tryggheten för att kunna vidta rĂ€tt Ă„tgĂ€rder och vĂ€ssa insatserna som kan göra Falkenberg tryggare för alla vĂ„ra invĂ„nare, sĂ€ger Christian Skröder.

EnkÀten Àr öppen fram till den 30 september.