Stortorget kan bli sommartorg

Stortorget föreslÄs bli sommartorg de tvÄ kommande somrarna.

02 oktober 2024

Under tvÄ somrar, 2025 och 2026, kan Stortorget bli sommartorg. Det föreslÄr en utredning frÄn kommunstyrelseförvaltningen. MÄlet Àr att skapa en levande, trygg och attraktiv mötesplats för invÄnare och besökare. Beslut om att testa sommartorg hanteras i budgetarbetet inför 2025.

För att sommartorg ska bli möjligt behöver en del av Stortorgets parkeringsyta frigöras för andra anvÀndningsomrÄden. En del av parkeringen kommer att finnas kvar.

– Fokus ligger pĂ„ att skapa en inbjudande miljö för folkliv och aktiviteter som bjuder vĂ„ra invĂ„nare och besökare pĂ„ fler upplevelser. En effekt kan bli att vi fĂ„r fler mĂ€nniskor som rör sig i stadskĂ€rnan, vilket Ă€r positivt för vĂ„ra nĂ€ringsidkare i centrum. Utredningen har haft sin utgĂ„ngpunkt i den nya mĂ„lbilden för stadskĂ€rnan, sĂ€ger Johan Cronqvist, samhĂ€llsbyggnadschef i Falkenbergs kommun.

Utredningen visar att en förÀndrad anvÀndning av Stortorget kan bidra till att staden tar kliv mot mÄlet att bli ett föredöme inom hÄllbarhet och trygghet, genom förÀndrade resemönster, samtidigt som flödet av mÀnniskor i stadskÀrnan ökar.

– Jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att det gĂ„r att anvĂ€nda Stortorget pĂ„ ett sĂ€tt som gynnar Falkenberg som destination och de företagare som hĂ„ller till i centrum. Syftet Ă€r att fĂ„ mer liv i centrum och aktiviteter som lockar mĂ€nniskor i alla Ă„ldrar. Med ett levande centrum ökar Ă€ven tryggheten. SĂ„ att vi fĂ„r ett Stortorg för alla, sĂ€ger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande och initiativtagare till utredningen.

Sommartorget ska formas av invÄnarna

Sommartorget föreslÄs bli en plats för en bred medborgardialog för att fÄnga in invÄnarnas behov och önskemÄl om platsen. Dessutom föreslÄr utredningen trÀffar med tre utvalda mÄlgrupper: det lokala nÀringslivet, barn och unga samt Àldre.

Enklare att parkera

Utredningen föreslÄr ÄtgÀrder för att öka anvÀndningen av de centrala parkeringshusen och samlingsparkeringarna samt att det ska bli enklare och tryggare att nyttja P-hus Centrum.

Utöver detta föreslÄr utredningen fysiska ÄtgÀrder för att stimulera gÄng- och cykeltrafik, vilket ska bidra till ett ökat flöde av besökare och förbÀttrad trafiksÀkerhet i centrum.

Sommartorg har testats pÄ fler stÀllen

Liknande projekt pÄgÄr pÄ andra platser i Sverige. Grönsakstorget i Göteborg och Davidshallstorg i Malmö Àr tvÄ exempel pÄ att lÀngre testperioder och dialog med invÄnarna Àr viktigt. Sommartorg har Àven testats i Kungsbacka och Halmstad.

Beslut om att testa sommartorg kommer att tas inom ramen för budgetarbetet under hösten.

HÀr kan du lÀsa mer om vÄr mÄlbild för stadskÀrnan:

SÄ ska Falkenbergs stadskÀrna utvecklas