Sprängningar för nya gång- och cykelvägar och VA-ledningar i Tröingedal

24 januari 2024

Kartbild över var man kommer bergschakta genom sprängning.

• Kartbild över var man kommer bergschakta genom sprängning.

I den nya stadsdelen Tröingedal byggs det för fullt. Falkenbergs kommun planerar för bergschakt genom sprängning på tre platser som startar den 25 januari och pågår under några veckor framöver. Vi genomför sprängningarna för att möjliggöra byggandet av nya gång- och cykelvägar samt VA-ledningar i området kring Tröingedal.

Vi spränger på dessa platser:

• Korsningen Lasarettsvägen – Hällinge ringväg
    • längs Hällinge ringväg mellan Trollmarksvägen och Flintslagarevägen
    • längs den nya sträckan av Hällinge ringväg (där dammen planeras).

Ingen påverkan på trafiken

Trafiken kommer inte att påverkas mer än den gör idag.

Fastighetsägare informerade och fastigheter besiktigade

Berörda fastighetsägare har blivit informerade och deras fastigheter har blivit besiktigade innan sprängningsarbetet.

Rondellerna väntas vara klara preliminärt i maj

Rondellerna vid korsningen Lasarettsvägen – Hällinge ringväg kunde inte bli klara före årsskiftet på grund av kylan. En preliminär ny tid för färdigställandet är planerad till maj 2024.

Detta beror på att asfaltverken är stängda för säsongen från mitten av december till mitten av april. Vi kan inte lägga asfalt om temperaturen är under fem plusgrader.

Kontakta gärna

Jesper Shabani, projektledare