Så har falkenbergarna röstat

Klockan 20 den 11 september stängde vallokalerna i Falkenbergs kommun. Rösträkningen och det preliminära resultatet finns nu hos Valmyndigheten.

Nu har invånarna i Falkenbergs kommun röstat. Hos Valmyndigheten kan du se resultatet. Observera att det är ett preliminärt resultat, även när rösterna som kom under valdagen är räknade. Till exempel är inte brevröster och röster från utlandet räknade.

Preliminärt valresultat kommunfullmäktige

Så här såg resultatet ut när söndagens röster räknats:

Socialdemokraterna 34,5%
Moderaterna 18,3%
Centerpartiet 16,1%
Sverigedemokraterna 16,0%
Kristdemokraterna 4,8%
Vänsterpartiet 4,2%
Liberalerna 3,2%
Miljöpartiet de gröna 2,8%

Övriga anmälda partier 0,2% (för få för att ge något mandat)
Blanka röster 1,7%

Så funkar rösträkningen

Valnattsresultat

När vallokalen stänger startar rösträkningen. När alla vallokaler har rapporterat in resultaten gör Valmyndigheten preliminära mandatfördelningar.

Onsdagsräkningen

Onsdagen den 12 september genomför valnämnden den så kallade onsdagsräkningen. Då räknar vi bland annat de förtidsröster som kommit in så sent att de inte hunnit levereras till valdistrikten under valdagen. Då räknas också brevröster från utlandet. Vi gör också en granskning av de förtidsröster som underkänts i valdistrikten.

Slutligt resultat

Länsstyrelserna räknar sedan alla röster en andra gång. Då redovisas även personrösterna för alla kandidater. Valresultatet publiceras av Länsstyrelsen två veckor efter valdagen.