Presentation av extern oberoende utredning tisdag 17 januari

16 januari 2023

Den 20 oktober förra Äret beslutade Falkenbergs kommun att tillsÀtta en extern oberoende utredning med anledning av en mediegranskning om Falkenbergs kommun gjord av Hallands Nyheter. Nu Àr utredningen klar och ska presenteras av TrÀgÄrdh advokatbyrÄ.

Presenteras för kommunstyrelsens arbetsutskott

AdvokatbyrÄn kommer att presentera utredningen för kommunstyrelsens arbetsutskott tisdagen den 17 januari. Informationen kommer Àven att presenteras pÄ en presstrÀff samma dag. DÀrefter kommer information om utredningen att lÀggas ut pÄ webbplatsen.

Slutsatser frÄn utredningen

Utredningen kom till kommunen fredag eftermiddag och genomgÄr just nu en sekretessprövning. Det arbetet berÀknas vara fÀrdigt till tisdag eftermiddag. UtifrÄn utredningens sammanfattning kan vi redan nu konstatera att det inte finns nÄgra bevis, omstÀndigheter eller tecken pÄ korruption, mutbrott, trolöshet mot huvudman eller andra brott som bÀr prÀgel av korruption. Ingen av de granskade personerna har haft uppsÄt/motiv att berika sig sjÀlva eller nÄgon annan, och ingen av parterna har blivit otillbörligt gynnade.

Bakgrund

Under oktober mĂ„nad förra Ă„ret publicerade Hallands Nyheter en artikelserie dĂ€r det i ett antal artiklar framgick uppgifter som ledde till att Falkenbergs kommun tillsatte en extern oberoende utredning. Upphandlad advokatbyrĂ„n som mottog uppdraget Ă€r TrĂ€gĂ„rdh AdvokatbyrĂ„.