Philipp Seuffer blir ny HR-chef

10 november 2023
Philipp Seuffer har skägg och glasögon. Han står inomhus och ler något.

Philipp Seuffer bor i Hemmeslöv i Båstads kommun och tycker om havet. Foto: Andrea Larsson/Båstads kommun

Philipp Seuffer heter den nya HR-chefen i Falkenbergs kommun. Philipp kommer från motsvarande tjänst i Båstads kommun, som han haft i nästan sex år.
– Philipp har en bred erfarenhet och stort driv när det kommer till utveckling av HR-frågor. Jag tror han är rätt person eftersom det händer mycket inom HR-området, säger Kicki Nordberg, kommundirektör .

Philipp Seuffer har tidigare arbetat med HR både i Helsingborgs stad och på Högskolan i Halmstad och han har en kandidatexamen i arbetsvetenskap. Det var flera saker med tjänsten som lockade honom.

– Jag har följt er länge och hört mycket gott. Falkenberg är en stad som växer och visionen ”Vi växer för en hållbar framtid” tilltalar mig. Det är tydligt att kommunen vill vara en attraktiv arbetsgivare, ha en god arbetsmiljö och ha ett tillitsbaserat ledarskap. Med det finns det goda förutsättningar för mig att utveckla arbetet med HR-frågor. Det är en resa jag gärna vill vara med på, säger han.

Personalen viktigast

Han har stor fokus på medarbetare och arbetsmiljö.
– Medarbetarna är det viktigast vi har. Det är de som är organisationen. Det är nyckelfrågan för framtiden; att rekrytera, behålla och utveckla medarbetare så att de trivs och är engagerade. Det är så vi kan klara de välfärdsutmaningar alla kommuner står inför, säger han.

Utvecklande ledare

Kicki Nordberg, som själv började sin tjänst i slutet av augusti, är väldigt nöjd med rekryteringen.
– Det är spännande för mig att rekrytera för att bygga mitt lag framåt. HR-chef är en viktig position. Utöver att driva arbetet med HR-frågor behöver man vara en förebild och kunna coacha andra chefer. Ledaregenskaper är alltid viktiga, men kanske extra viktiga för HR-chefen. Jag är övertygad om att Philipp kommer kunna axla den rollen, säger hon.

Börjar nästa år

Philipp Seuffer börjar i Falkenbergs kommun den tolfte februari.