Organisationsförändring ska få fler i arbete och utbildning

27 augusti 2024

Vid årsskiftet 2024/2025 kommer arbetsmarknadsavdelningen i kommunen att flyttas från kommunstyrelsen till barn- och utbildningsnämnden. Beslutet är en del av en organisationsförändring som syftar till att stärka arbetet med att hjälpa fler personer att komma i egen försörjning och minska behovet av försörjningsstöd.

– Genom denna flytt kan vi bättre samordna våra insatser för att stötta individer på deras väg till arbete eller vidare utbildning. Vi ser positivt på de möjligheter detta ger oss att skapa en starkare helhet för invånarna, säger Dan Randelid, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen i Falkenbergs kommun.

Den nya placeringen av arbetsmarknadsavdelningen inom barn- och utbildningsnämnden gör det möjligt att skapa en närmare koppling till utbildningsinsatser, vilket bedöms vara särskilt värdefullt för personer som står inför utmaningar på arbetsmarknaden. Flytten innebär också att arbetsmarknadsavdelningen kommer att arbeta i ett sammanhang där individens utveckling och progression står i fokus.

– Nämnden ser fram emot flytten som vi tror kommer ge flera positiva effekter. Nu gäller det att se till att det blir en smidig övergång för att inte påverka det viktiga uppdraget som arbetsmarknadsavdelningen har, säger Peter Dygården, ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Falkenbergs kommun.

Förändringen sker den 1 januari 2025. Kommunstyrelsen och barn- och utbildningsnämnden kommer att genomföra de åtgärder som krävs för att säkerställa en smidig övergång. Kommunfullmäktige tar sitt beslut den 10 september.