Nytt psykiatriboende invigdes under festliga former

Under en klarblå himmel klippte socialnämndens ordförande Kerstin Rosell bandet till kommunens nya psykiatriboende på Stafsingevägen.
En jublande kvinna som precis har klippt av ett gult och blått invigningsband som en man och en kvinna håller.

Kerstin Rosell, socialnämndens ordförande, fick äran att klippa bandet till det nya boendet. Danijela Sredojevic, enhetschef för kommunens socialpsykiatri och socialchef Johan Klingborg höll i bandet.

Ett 40-tal personer hade samlats för att delta i invigningen av det nya boendet. Det bjöds på snittar och alkoholfritt bubbel, invigningstal och rundvisning.

En lång väntan

Ett nytt boende för personer med psykisk funktionsnedsättning har legat i kommunens planering i många år. Av olika anledningar har byggnationen skjutits på framtiden, men 2018 blev projektet tilldelad tomten i Stafsinge Arvidstorp och nu står det alltså klart.

– I maj förra året var jag med och tog det första spadtaget och det känns fantastiskt att stå här i dag, framför ett alldeles nytt psykiatriboende här i Falkenberg. Det är efterlängtat, säger Kerstin Rosell.

Även socialchef Johan Klingborg var glad över att nu kunna inviga boendet.

– Processen att färdigställa detta boende har varit lång. Då vi i dag ser en ökning gällande psykisk ohälsa i samhället känns det mycket bra att vi inom Falkenbergs kommun är offensiva och beredda på att möte denna utmaning med en så fin satsning som denna verksamhet.

Tio nya platser

Boendet är bemannat dygnet runt och består av tio lägenheter. Det finns en gemensam del med kök där de boende kan umgås och ha gemensamma aktiviteter. I anslutning till den gemensamma delen ligger också ett personalutrymme. En av lägenheterna är en så kallad återhämtningsplats dit man kan komma om man behöver stöd och hjälp efter ett insjuknande.

Varje lägenhet har en egen ingång från gården och består av vardagsrum, kök, sovrum och badrum med tvättmaskin och torktumlare.