Nytt avtal och finansiering för Destination Falkenberg AB under 2024

Flygbild över Falkenberg och Ätran. Kattegatt i horisonten. Bild: Destination Falkenberg.

21 augusti 2024

Falkenbergs kommun kommer teckna ett nytt avtal med Destination Falkenberg AB (DFAB) för verksamhetsåret 2024. Avtalet är en del av kommunens pågående arbete med att utveckla och stärka Falkenberg som en attraktiv plats för både invånare och besökare.

Under våren 2024 genomförde revisionsfirman PWC, på uppdrag av Falkenbergs kommun, en utredning kring den framtida organiseringen av DFAB och kommunens näringslivsavdelning. Utredningen identifierade vissa utmaningar i den nuvarande finansieringsmodellen, vilket ledde till rekommendationen att DFAB från och med 2024 skulle upprätta ett tydligt avtal med kommunen och fakturera för de tjänster som bolaget utför.

– När avtalet är på plats har vi åtgärdat de brister som PWC:s utredning hittade i finansieringsmodellen mellan kommunen och Destination Falkenberg, säger Kicki Nordberg, kommundirektör i Falkenbergs kommun.

Kommunstyrelsen tar beslut om det nya avtalet den 27 augusti.

Enligt avtalet ska DFAB fortsätta sitt uppdrag att utveckla, profilera och marknadsföra Falkenberg som ett attraktivt besöksmål. Bolaget kommer även att ansvara för att samordna och administrera evenemang inom kommunen samt driva turistbyråverksamheten. Syftet med detta är att säkerställa att Falkenberg förblir en konkurrenskraftig destination med ett brett utbud av aktiviteter och tjänster för både turister och lokalbefolkning.

Finansieringen av DFAB:s tjänster till kommunen regleras i det nya avtalet, där kostnaden för dessa tjänster beräknas uppgå till cirka 10 miljoner kronor under 2024. Denna summa kommer att påverka kommunens ekonomiska resultat för året och finansieras inom ramen för kommunens budget. Nämnderna påverkas inte av avtalet.

En utredning pågår fortfarande för att ytterligare bedöma den framtida organiseringen av DFAB och näringslivsavdelningen. Resultatet av denna utredning kommer att ligga till grund för eventuella förändringar och beslut som kan träda i kraft från och med 2025 och framåt.