Ny verksamhetschef för Falkenbergs egenregi

Pernilla Eliasson från Varberg blir ny verksamhetschef för Falkenbergs egenregi. Hon kommer närmast från Region Halland där hon nu är chef för habiliteringen. Pernilla tillträder sin nya tjänst den 1 september.
Leende kvinna med axellångt, mörkbrunt hår står utanför en entré.

Pernilla Eliasson tillträder tjänsten som verksamhetschef för all utförarverksamhet inom socialförvaltningen den 1 september.

– Jag har jobbat som chef inom vård och omsorg i hela mitt liv, sedan jag var 21 år. Jag skulle aldrig ha anställt mig själv då, men det gjorde ju någon, säger hon och skrattar.

Och det var nog ett klokt beslut trots allt, för chef har hon fortsatt att vara. Pernilla har nu närmare 30 års erfarenhet som chef och har även arbetat inom samtliga områden som ligger under socialförvaltningen.

25 år inom kommunal verksamhet

Hon har varit Varbergs kommun trogen i 25 år, men Pernilla har även jobbat för en privat aktör inom äldreomsorgen. Under cirka tre år arbetade hon också som områdeschef inom psykiatri och LSS i Mölndal.

– I Mölndal satt jag med i förvaltningsledningen och det var ett väldigt roligt och lärorikt jobb. Där hade jag nog varit kvar än i dag om det inte varit så att jag kände att den privata delen av Pernilla, som är mamma och anhörig, behövde vara närmare Varberg. Så jag sökte mig hemåt, säger hon.

Pernilla bor på en gård i Lindberg, utanför Varberg. Där bor hon tillsammans med sin man och sina två vuxna barn (som ibland bor hemma och ibland på annan ort). Familjen har hästar, en hund, en katt och fyra grisar.

Vad gör du helst på din fritid?

– Då grejar jag helst med mina hästar. Sedan målar jag lite och så springer jag i perioder. Det är vad jag hinner med.

– Jag har haft samma gubbe sedan jag var 15 år och jag har bott på samma gård sedan jag var tre. Jag byter jobb då och då, men har jobbat inom samma yrke i hela mitt liv. Så det finns inte mycket spännande att berätta, tillägger hon och skrattar.

Hur skulle du beskriva dig själv som person?

– Jag vet att jag är en glad prick, men sen tror jag att jag är väldigt ödmjuk också och jag försöker se och förstå människor, det är viktigt för mig. Jag är inte heller kontrollerande, utan jag litar på människor runt omkring mig.

Vad ser du fram emot med din nya tjänst?

– Att få jobba i kommunen igen, jag har saknat det. Det är kreativt och det finns en stor mångfald inom kommunen som särskiljer sig lite från regionen. Man måste vara idérik och hjälpas åt. Det är en dynamik som tilltalar min personlighet. Som kommun samverkar man också med många aktörer, med övriga förvaltningar, organisationer och regionen, vilket är väldigt roligt. Jag har också saknat det strategiska arbetet.