Ny förvaltningschef för miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i Falkenbergs kommun

Per Ola Svensson tillträdde i juni som ny förvaltningschef för miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i Falkenbergs kommun. Han kommer närmast från tjänsten som biträdande miljö- och hälsoskyddschef på samma förvaltning. Han efterträder Anders Ramberg som lämnar över stafettpinnen efter 34 år.
Per Ola står på sin balkong

Per Ola på sin kontorsbalkong.

– Jag ser fram emot att kliva in i rollen som förvaltningschef. Jag har varit med och byggt den förvaltning vi har idag och jag ser fram emot arbetet att driva den utvecklingen vidare, säger Per Ola Svensson, förvaltningschef på miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.

Att vara ett känt ansikte tror han kommer att vara en fördel eftersom han lärt känna de allra flesta både inom och utanför Falkenbergs kommun. Han kommer att fortsätta med ett coachande ledarskap där medarbetarna får utrymme att växa.

Över 29 år i Falkenbergs kommun

Per Ola påbörjade sin bana i Falkenberg 1993 som miljö- och hälsoskyddsinspektör och arbetade med det i närmare 11 år. Därefter klev han in i rollen som biträdande miljö- och hälsoskyddschef, en roll han axlat i nära 19 år. Nu går han alltså vidare till rollen som förvaltningschef. Anledningen till att han har stannat i Falkenbergs kommun beror på att han brinner för miljöfrågor och samhällsutveckling men också trivs bra med sina kollegor.

– Samhället förändras och utvecklas. Vårt uppdrag skiftar beroende på vilka frågor som ligger i fokus och vilken ny lagstiftning som tas fram. Nu är det fokus på klimatfrågan och den klimatskuld som finns men också på frågor som redlighet och föroreningar i mark till exempel.

För dem som inte känner dig redan – hur skulle du beskriva dig som person?

– Jag får ofta höra att jag är en lugn, rolig och trevlig person. Jag gillar att umgås med andra människor.

Varför brinner du för miljö och hälsa?

– När man jobbar med miljö- och hälsoskyddsfrågor får man den perfekta kombinationen av samhällsfrågor, samhällsutveckling och naturvetenskap. Du är med och formar samhället på ett spännande sätt samtidigt som du har en lagstiftning att upprätthålla.

Vad gör du när du inte är förvaltningschef?

– Jag är fågelskådare, kajakpaddlare och håller på med fotografering. Det är i naturen som jag laddar mina batterier. Umgås tillsammans med min familj och vänner.