Nu blir digitala inköp verklighet inom hemtjänsten

Under den här veckan inleder Falkenbergs kommun övergången till digitala inköp av mat och dagligvaror inom hemtjänsten. Först ut är de två hemtjänstgrupperna Norr 1 och Norr 2. Om några veckor fortsätter införandet i resterande hemtjänstgrupper.
Illustration på två personer som handlar digitala på en surfplatta.

I februari 2020 tog socialnämnden beslut om att digitalisera hemtjänstinsatsen inköp av dagligvaror. Sedan dess har kommunen genomfört ett pilotprojekt i en hemtjänstgrupp, tagit fram ett förfrågningsunderlag baserat på de lärdomar man drog i projektet och lagt ut det för upphandling. I december 2021 stod det klart att Mathem vunnit upphandlingen.

Ökar delaktigheten

Digitala inköp innebär att hemtjänstpersonalen inte längre åker med en inköpslista till affären och handlar. Istället kommer de hem till hemtjänsttagaren och gör inköpet på Mathems webbplats via en surfplatta eller bärbar dator. Det innebär också att de hemtjänsttagare som vill kan vara delaktiga i handlingen.

– Nu kan de sitta med under handlingen och själva välja vad de vill köpa. Det har inte varit möjligt tidigare, så det ser vi som en positiv effekt av den här förändringen, säger projektledare Ida Rydén.

En annan positiv effekt är att hemtjänstpersonalen inte längre behöver hantera de äldres pengar.

– Antingen betalar de via månadsfaktura eller så betalar de med sitt kort. Vid kortbetalning så måste hemtjänsttagaren själv kunna identifiera sig med bank-id, det momentet ska hemtjänstpersonalen inte vara inblandad i, säger Ida Rydén.

Får hjälp med att packa upp

Efter beställningen levererar Mathems chaufförer maten hem till hemtjänsttagaren på överenskommen dag. De hjälper även till och packar in varorna i kyl, frys och skafferi om det finns behov av det. Leveransen sker på samma dag varje vecka och det är möjligt för hemtjänsttagaren att få en avisering via sms eller via hemtjänsten om vilken tid leveransen kommer.

– Det finns många fördelar med det här nya arbetssättet. Utöver att det blir en ökad delaktighet för hemtjänsttagarna så minskar det också stressen för personalen. Under sommaren kan det till exempel bli långa köer både i trafiken och i affären, så att handla digitalt kommer att underlätta mycket, säger Ida Rydén.