Mikael Larsson ny vd för Falkenberg Energi

Yen Gunnarsson och Mikael Larsson sitter inomhus. De ler.

Yen Gunnarsson och Mikael Larsson.

07 februari 2024

Nu har styrelsen för det kommunala bolaget Falkenberg Energi, FEAB, beslutat vem som blir ny vd. Det blir Mikael Larsson, som närmast kommer från en tjänst som vd på ett brittiskt bolag.

– Mikael Larsson har en gedigen teknisk bakgrund och bra ledaregenskaper. De senaste åren har det verkligen visat sig hur viktigt energiområdet är och det här är en person som kan ta Falkenberg Energi in i framtiden, säger Yen Gunnarsson (S), styrelseordförande.

Hon fortsätter:
– Vi sökte en person som kan leda och styra med sikte på höjd lönsamhet och som kan fortsätta att arbeta hållbart och för en stabil elförsörjning. Det kommer Mikael att göra på ett bra sätt, säger Yen Gunnarsson.

Doktor i grunden

Mikael Larsson har en gedigen teknisk bakgrund, med en doktorsexamen i kemiteknik i grunden.

– Den tog jag för drygt 25 år sedan. Sedan har jag haft privilegiet att jobba med sådant som varit bra för miljön på olika sätt, framför allt med renare luftmiljö. Med det här jobbet såg jag en möjlighet att fortsätta ha miljön i fokus. Jag vill gärna göra nytta och jag ser fram emot att jobba för kommuninvånarnas bästa, säger Mikael Larsson.

Sedan 2014 har han varit vd för göteborgskontoret på brittiska Johnson Matthey, ett specialkemiföretag som är en stor utvecklare och tillverkare av katalysatorer.

El viktigt område

De senaste åren har det blivit allt tydligare att energi är ett område som står inför stora utmaningar.
– Ett skäl till att jag söker mig just till energibranschen är att ren, säker energi och säkerheten kring den är så avgörande. Sedan är jag ingen expert på el, men jag har en god teknisk bakgrund. Fjärrvärmen är nog det område som ligger närmst det jag gjort tidigare, säger han.

Ledarskap i fokus

Däremot är han ingen nörd.
– Jag har läst mycket, jag har doktorerat. Men jag trivs bäst med att utveckla personer och idéer. Jag älskar att jobba just med ledarskap. För mig är arbetsmiljön oerhört viktig, att ingen ska bli skadad eller sjuk på arbetet. Jag vill ha ett lyssnande och delegerande ledarskap, där alla har möjlighet att utvecklas och göra ett bra jobb och få det utrymme och stöd de behöver. Då kan vi åstadkomma något stort tillsammans, säger han.

Energi även på fritiden

Mikael Larsson bor i Mölndal tillsammans med sin fru och sin 15-årige son. De två äldsta sönerna har redan flyttat hemifrån.
– Jag har sommarhus nära kusten och så springer jag gärna långt i naturen. Det var en glad överraskning när jag kom till kontoret som ligger så fantastiskt vid Skrea strand. Det kan nog hända att jag tar en löprunda längs stranden på lunchen. Jag ser fram emot att lära känna Falkenberg, säger han.

PÃ¥ plats i april

Mikael Larsson tillträder formellt sin tjänst den 1 april, men börjar arbeta först måndagen den 8 april.

Läs mer om Falkenbergs Energi