Martina Lund blir biträdande socialchef

Det är nu bestämt att det blir Martina Lund som ersätter Daniel Johansson på posten som biträdande socialchef. Martina arbetar i dag som verksamhetschef för Falkenbergs egenregi. Hon tillträder sin nya tjänst den 2 maj.
Porträtt på kvinna med ljusbrunt, långt hår och glasögon.

Martina Lund har arbetat i Falkenbergs kommun i 30 år. Nu blir hon biträdande socialchef.

– Som biträdande socialchef behöver du ha en bred kunskap om organisationen. Martina har en lång bakgrund inom kommunen och hon har varit verksamhetschef och en del av förvaltningsledningen sedan 2016. Hon är väl insatt i förvaltningens frågor och utmaningar och har bra förutsättningar för att lyckas i den här rollen. Vi kompletterar varandra väl, säger socialchef Johan Klingborg.

Började som undersköterska

Martina började sin yrkesbana i Falkenbergs kommun redan 1992. Hon fick då ett så kallat utbildningsvikariat som undersköterska på Ätranhemmet. Efter det ettåriga vikariatet fick hon en tjänst inom hemtjänsten och där var hon kvar tills hon började studera på sociala omsorgsprogrammet i Kristianstad 2004.

– Jag gillar att jobba med människor och jag har alltid velat göra något bra för andra. Det är det som är min drivkraft. Och jag tror att vi som jobbar inom kommunen ständigt måste påminna oss själva om varför vi är på jobbet. Det är för att ge våra medborgare en så bra service som möjligt. Vi är på jobbet för att göra det bästa för någon annan, säger Martina Lund.

Alltid jobbat i kommunen

Efter utbildningen, i januari 2008, väntade ett jobb som enhetschef på Berguven. Under de åtta kommande åren fick Martina även förtroendet att starta upp nya Tallgläntan.

2016 sökte hon jobbet som verksamhetschef för Falkenbergs egenregi och blev då även en del av socialförvaltningens ledningsgrupp. Från att enbart ha jobbat inom äldreomsorgen fick hon nu bredda sig och sätta sig in i nya områden som exempelvis missbruk och barn och familj.

– Jag har jobbat i Falkenbergs kommun i hela mitt yrkesverksamma liv. Jag hade kunnat söka mig någon annanstans, men jag har aldrig känt behov av det. Jag har alltid fått möjligheten att utvecklas inom vår organisation.

Vad ser du mest fram emot med att bli biträdande socialchef?

– Det är framför allt att se saker ur nya perspektiv och använda min erfarenhet till att göra något bra i min nya roll. Och det har jag lärt mig genom åren, att man är ingenting om man inte har bra medarbetare runt omkring sig. Man kommer ingenstans på egen hand.

Vad är din styrka som chef?

– Jag tror att det är att jag är mån om delaktighet och samverkan och att jag är väldigt prestigelös. Vi gör det här tillsammans.