Ljusfest på Vallarna 18 november uppmärksammar barns rättigheter i samhället

28 oktober 2022

Fredag den 18 november är det Ljusfest på Vallarna i Falkenberg. Då tänds barnens egna lyktor som en manifestation för att synliggöra barnen, ge dem en röst och tillsammans skapa gemenskap och magi i det offentliga rummet.

Ljusfesten är en nationell manifestation där vi firar barnkonventionen på flera platser över hela Sverige. Att alla barn är lika mycket värda, har samma rättigheter och att ingen får diskrimineras. I Falkenberg är ljusfesten ett samarbete mellan biblioteken, Falkenbergs museum, UngFbg, KomTek och Rädda Barnen. Förskolor, skolor och ungdomsföreningar är inbjudna att delta och lyktorna som tänds under kvällen är skapade av barn runtom i hela kommunen.

– Barnen är det viktigaste vi har, oavsett var i världen de bor. Ljusfesten uppmärksammar alla barns rätt till en trygg uppväxt, utbildning och likabehandling, vilket är förutsättningar för tillit och framtidstro, säger Ulrika Odénius, kulturchef i Falkenbergs kommun.

Program Ljusfest på Vallarna 18 november

Ljusen börjar tändas klockan 17 och alla ljuslyktor lyser klockan 18, då själva programmet startar.

Under kvällen blir det dans- och musikunderhållning med elever från Vesterhavsskolan.

Välkommen!