Lise-Lotte Olaisen blir ny bibliotekschef i Falkenberg

07 november 2023

Den 1 februari 2024 börjar Lise-Lotte (Lotta) Olaisen som ny bibliotekschef i Falkenbergs kommun. Lotta eftertrÀder Janet Wamby som gÄr i pension.

Lise-Lotte Olaisen har en lÄng och gedigen bakgrund inom biblioteksverksamhet. Hon kommer nÀrmast frÄn en tjÀnst som utredare/kvalitetsstrateg pÄ kultur-, fritids- och teknikförvaltningen i Falkenbergs kommun. Lise-Lotte har bland annat varit med och tagit fram Falkenbergs nya kulturstrategi, och har tidigare arbetat som bibliotekschef och bibliotekarie i Falkenberg.

– Det Ă€r med ödmjukhet och spĂ€nning jag kommer tillbaka till biblioteket i en ny roll. Biblioteket Ă€r en viktig plats i samhĂ€llet och jag ser fram emot att jobba vidare med bibliotekens viktiga uppdrag tillsammans med medarbetarna, sĂ€ger Lise-Lotte (Lotta) Olaisen.

– Jag Ă€r otroligt nöjd över att fĂ„ Lotta som ny bibliotekschef i Falkenberg. Vi delar övertygelsen om att biblioteket fyller en viktig roll för det demokratiska samhĂ€llet och hĂ„llbar utveckling. Vi vill att Ă€nnu fler ska upptĂ€cka och anvĂ€nda vĂ„rt fina bibliotek i Argus, vĂ„ra meröppna lokalbibliotek och naturligtvis Ă€ven vĂ„ra biblioteksbussar, sĂ€ger Karolina Petersson, kulturchef i Falkenbergs kommun.

Janet Wamby kommer att arbeta fram till den sista januari 2024. Hon började sin nuvarande tjÀnst i juni 2021.

– Det har varit 2,5 fina Ă„r tillsammans med suverĂ€na medarbetare. Att Lotta nu kommer att ta över kĂ€nns tryggt, en erfaren ledare som redan har god kunskap om verksamheten. Om jag inte bara talar för mig sjĂ€lv, utan Ă€ven för alla medarbetare, sĂ„ ser vi fram emot att Lotta snart börjar pĂ„ biblioteken i Falkenberg igen, sĂ€ger Janet Wamby, bibliotekschef i Falkenbergs kommun.

Kontakta gÀrna

Karolina Petersson, kulturchef