Lise-Lotte Olaisen blir ny bibliotekschef i Falkenberg

07 november 2023

Den 1 februari 2024 börjar Lise-Lotte (Lotta) Olaisen som ny bibliotekschef i Falkenbergs kommun. Lotta efterträder Janet Wamby som går i pension.

Lise-Lotte Olaisen har en lång och gedigen bakgrund inom biblioteksverksamhet. Hon kommer närmast från en tjänst som utredare/kvalitetsstrateg på kultur-, fritids- och teknikförvaltningen i Falkenbergs kommun. Lise-Lotte har bland annat varit med och tagit fram Falkenbergs nya kulturstrategi, och har tidigare arbetat som bibliotekschef och bibliotekarie i Falkenberg.

– Det är med ödmjukhet och spänning jag kommer tillbaka till biblioteket i en ny roll. Biblioteket är en viktig plats i samhället och jag ser fram emot att jobba vidare med bibliotekens viktiga uppdrag tillsammans med medarbetarna, säger Lise-Lotte (Lotta) Olaisen.

– Jag är otroligt nöjd över att få Lotta som ny bibliotekschef i Falkenberg. Vi delar övertygelsen om att biblioteket fyller en viktig roll för det demokratiska samhället och hållbar utveckling. Vi vill att ännu fler ska upptäcka och använda vårt fina bibliotek i Argus, våra meröppna lokalbibliotek och naturligtvis även våra biblioteksbussar, säger Karolina Petersson, kulturchef i Falkenbergs kommun.

Janet Wamby kommer att arbeta fram till den sista januari 2024. Hon började sin nuvarande tjänst i juni 2021.

– Det har varit 2,5 fina år tillsammans med suveräna medarbetare. Att Lotta nu kommer att ta över känns tryggt, en erfaren ledare som redan har god kunskap om verksamheten. Om jag inte bara talar för mig själv, utan även för alla medarbetare, så ser vi fram emot att Lotta snart börjar på biblioteken i Falkenberg igen, säger Janet Wamby, bibliotekschef i Falkenbergs kommun.

Kontakta gärna

Karolina Petersson, kulturchef