Lars Fröding slutar som kommundirektör

01 februari 2023
Lars Fröding utanför stadshuset

Lars Fröding, som varit kommundirektör sedan 2018, har meddelat att han kommer att sluta efter fem år i kommunen. Lars lämnar formellt sitt uppdrag i augusti 2023.

– Jag är stolt över den resa som Falkenbergs kommun har gjort sedan jag började här. Jag kommer att sakna alla medarbetare, kollegor och förtroendevalda som varit med och gjort den utvecklingsresan möjlig. Alla gör ett kanonjobb, säger Lars Fröding, kommundirektör.

Särskilt stolt är han över hur vi hanterat de senaste årens händelser i omvärlden med pandemin, flyktingkrisen och el-krisen.

– Att det fungerat väl under den här tiden bekräftar att vi har en stabil, trygg och välskött organisation, säger Lars Fröding.

”Stabil organisation med framdrift”

Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande, tycker att kommunen haft en positiv utveckling under de fem år som Lars varit kommundirektör.

– Vi har en mer stabil organisation med bra framdrift och det vill jag tacka Lars för. Lars har varit en god representant för kommunen och har sett till kommuninvånarnas bästa i alla lägen, säger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande, och tillägger att han tycker att det är synd att Lars fattat det här beslutet.

– Men jag har stor respekt och förståelse för att han vill ta sig an nya utmaningar, säger han.

Händelserika år

Lars Fröding började som kommundirektör i Falkenbergs kommun den 1 juni 2018. Han fick från start ett tydligt uppdrag att bygga en stark ledningsstruktur. Under Lars Frödings tid i Falkenberg har det varit en skakig omvärld som prövat organisationen på flera sätt, till exempel pandemin, flyktingmottagningen i samband med kriget i Syrien och den nuvarande situationen med inflation och el-situationen i samband med kriget i Ukraina.

Lars Fröding har varit en drivande kraft i att skapa ett företagsklimat som är bland de bästa i Sverige och att få i gång byggnationen av Falkenbergs största investeringsprojekt någonsin Tröingeskolan och Tröingedal. Under de här åren har också Argus blivit klart.

Lars har en lång erfarenhet av att jobba i offentlig sektor, där han bland annat har varit samhällsdirektör på Länsstyrelsen i Västra Götaland, kommunchef i Laholms kommun och Sotenäs kommun samt socialchef i Falkenbergs kommun.

Det här händer nu

Lars Fröding planerar att arbeta sin sista dag som kommundirektör den 31 augusti. Arbetet med att rekrytera en ny kommundirektör börjar omgående.