Kulturen i Falkenbergs kommun upplevs inkluderande

24 mars 2023

Invånarna har tyckt till om kulturlivet i Falkenbergs kommun. Kulturen i Falkenberg upplevs inkluderande bland de som har svarat. De flesta tycker att kulturutbudet är bra och att det finns något för alla. Men vi behöver bli bättre på att nå ut med vårt utbud. Det visar en ny kulturundersökning som genomförts i Falkenbergs kommun.

Under hösten 2022 genomförde företaget Jema en kulturundersökning på uppdrag av kultur-, fritids- och teknikförvaltningen. Sammanlagt har 520 personer blivit intervjuade varav 120 personer genom personliga intervjuer ”på-stan”. De intervjuade är i åldrarna 16–79 år, och med olika bakgrund.

Falkenbergsborna har blivit intervjuade på tre språk, svenska, engelska och arabiska. Svaren skiljer sig inte mycket mellan män och kvinnor, utan det är jämnt fördelat. Boende på landsbygd och boende i tätort upplever sig lika delaktiga i kulturlivet, där ser vi inga skillnader.

Fler hittar till biblioteken än till museet

Det är femte gången vi gör kulturundersökningen i Falkenbergs kommun. Vi har tidigare mätt 2011, 2013, 2015 och 2017. Flera av resultaten är svåra att jämföra eftersom man i tidigare undersökningar gav ett samlat omdöme till kultur- och fritidsutbudet, medan denna undersökning endast har fokuserat på kultur.

Den verksamheten som flest besöker är biblioteken. Falkenbergsborna är flitiga biblioteksbesökare och det är en mötesplats för många, både unga som äldre. Undersökningen visar också att ju äldre man är desto mer tenderar man att gå på utställningar.

– Vi ser ett mönster att många hittar till biblioteket och färre till museet. När man väl hittar våra verksamheter är man dock väldigt nöjd, det visar undersökningen genomgående.

– Intressant att nämna är att museet hade en sjunkande trend av besökare mellan varje mätintervall (2011, 2013, 2015 och 2017) där färre och färre svarar att de besökt museet. Nu är den trenden uppåtgående igen, vilket är kul att se, säger Maria Mangfors Hallberg, tf kulturchef i Falkenbergs kommun.

Falkenbergsborna tycker att kulturen har betydelse i kommunen

– Positivt i 2022 års kulturundersökning är också att många anser att konst och kultur bidrar till en attraktiv livsmiljö i Falkenberg. Här svarar runt 68 procent att de anser det. På en skala från 1 till 5 är medelbetyget 4,3, vilket är högt. Det visar att falkenbergsborna tycker att kulturen har betydelse, en bra grund att arbeta vidare utifrån, säger Maria Mangfors Hallberg.

Utmaningar framåt

Kulturundersökningen visar att vi behöver bli bättre på att nå ut med vårt utbud så fler hittar till de olika kulturaktiviteterna.

– Vi kan se en tendens att biblioteket är inkörsporten, ingen direkt skillnad på ålder eller kön, men vi kan se att det är fler yngre som besöker biblioteket. Vi kan också se att de utlandsfödda går till biblioteket men inte till Rian. Det är oftast de äldre som besöker museet, säger Maria Mangfors Hallberg.

– Och långt ifrån alla vet att kulturskolan i Falkenbergs kommun är kostnadsfri. Även här finns en utmaning i hur vi når ut.

Merparten vill se satsningar på kultur för barn och unga

– I kulturundersökningen svarade merparten på att vi ska satsa på kultur för barn och unga, sedan kom satsningar på kultur utanför tätorten. Detta är något vi tar med oss i arbetet när vi utvecklar kulturlivet och i arbetet med att sjösätta ny kulturstrategi, säger Maria Mangfors Hallberg.

Kontakta gärna

Maria Mangfors Hallberg, tf kulturchef