Kulturen i Falkenbergs kommun upplevs inkluderande

24 mars 2023

InvÄnarna har tyckt till om kulturlivet i Falkenbergs kommun. Kulturen i Falkenberg upplevs inkluderande bland de som har svarat. De flesta tycker att kulturutbudet Àr bra och att det finns nÄgot för alla. Men vi behöver bli bÀttre pÄ att nÄ ut med vÄrt utbud. Det visar en ny kulturundersökning som genomförts i Falkenbergs kommun.

Under hösten 2022 genomförde företaget Jema en kulturundersökning pĂ„ uppdrag av kultur-, fritids- och teknikförvaltningen. Sammanlagt har 520 personer blivit intervjuade varav 120 personer genom personliga intervjuer ”pĂ„-stan”. De intervjuade Ă€r i Ă„ldrarna 16–79 Ă„r, och med olika bakgrund.

Falkenbergsborna har blivit intervjuade pÄ tre sprÄk, svenska, engelska och arabiska. Svaren skiljer sig inte mycket mellan mÀn och kvinnor, utan det Àr jÀmnt fördelat. Boende pÄ landsbygd och boende i tÀtort upplever sig lika delaktiga i kulturlivet, dÀr ser vi inga skillnader.

Fler hittar till biblioteken Àn till museet

Det Àr femte gÄngen vi gör kulturundersökningen i Falkenbergs kommun. Vi har tidigare mÀtt 2011, 2013, 2015 och 2017. Flera av resultaten Àr svÄra att jÀmföra eftersom man i tidigare undersökningar gav ett samlat omdöme till kultur- och fritidsutbudet, medan denna undersökning endast har fokuserat pÄ kultur.

Den verksamheten som flest besöker Àr biblioteken. Falkenbergsborna Àr flitiga biblioteksbesökare och det Àr en mötesplats för mÄnga, bÄde unga som Àldre. Undersökningen visar ocksÄ att ju Àldre man Àr desto mer tenderar man att gÄ pÄ utstÀllningar.

– Vi ser ett mönster att mĂ„nga hittar till biblioteket och fĂ€rre till museet. NĂ€r man vĂ€l hittar vĂ„ra verksamheter Ă€r man dock vĂ€ldigt nöjd, det visar undersökningen genomgĂ„ende.

– Intressant att nĂ€mna Ă€r att museet hade en sjunkande trend av besökare mellan varje mĂ€tintervall (2011, 2013, 2015 och 2017) dĂ€r fĂ€rre och fĂ€rre svarar att de besökt museet. Nu Ă€r den trenden uppĂ„tgĂ„ende igen, vilket Ă€r kul att se, sĂ€ger Maria Mangfors Hallberg, tf kulturchef i Falkenbergs kommun.

Falkenbergsborna tycker att kulturen har betydelse i kommunen

– Positivt i 2022 Ă„rs kulturundersökning Ă€r ocksĂ„ att mĂ„nga anser att konst och kultur bidrar till en attraktiv livsmiljö i Falkenberg. HĂ€r svarar runt 68 procent att de anser det. PĂ„ en skala frĂ„n 1 till 5 Ă€r medelbetyget 4,3, vilket Ă€r högt. Det visar att falkenbergsborna tycker att kulturen har betydelse, en bra grund att arbeta vidare utifrĂ„n, sĂ€ger Maria Mangfors Hallberg.

Utmaningar framÄt

Kulturundersökningen visar att vi behöver bli bÀttre pÄ att nÄ ut med vÄrt utbud sÄ fler hittar till de olika kulturaktiviteterna.

– Vi kan se en tendens att biblioteket Ă€r inkörsporten, ingen direkt skillnad pĂ„ Ă„lder eller kön, men vi kan se att det Ă€r fler yngre som besöker biblioteket. Vi kan ocksĂ„ se att de utlandsfödda gĂ„r till biblioteket men inte till Rian. Det Ă€r oftast de Ă€ldre som besöker museet, sĂ€ger Maria Mangfors Hallberg.

– Och lĂ„ngt ifrĂ„n alla vet att kulturskolan i Falkenbergs kommun Ă€r kostnadsfri. Även hĂ€r finns en utmaning i hur vi nĂ„r ut.

Merparten vill se satsningar pÄ kultur för barn och unga

– I kulturundersökningen svarade merparten pĂ„ att vi ska satsa pĂ„ kultur för barn och unga, sedan kom satsningar pĂ„ kultur utanför tĂ€torten. Detta Ă€r nĂ„got vi tar med oss i arbetet nĂ€r vi utvecklar kulturlivet och i arbetet med att sjösĂ€tta ny kulturstrategi, sĂ€ger Maria Mangfors Hallberg.

Kontakta gÀrna

Maria Mangfors Hallberg, tf kulturchef