Servicechef Kristina Kjellgren går vidare till Region Halland

Kristina Kjellgren.

14 februari 2024

Efter fyra år i Falkenbergs kommun slutar Kristina Kjellgren, chef för serviceförvaltningen. Hon börjar i stället på Region Halland och blir områdeschef för ledning- och verksamhetsstöd på Hallands sjukhus.

– Där kan jag fortsätta min upptäcktsresa i välfärdssystemet. Det är superspännande. Samtidigt tycker jag att det är tråkigt att sluta i Falkenberg för jag trivs så bra och har lärt mig så mycket, säger hon.

Kicki Nordberg, kommundirektör, har uppskattat att arbeta tillsammans med Kristina Kjellgren.

– Hon har driv, engagemang och nyfikenhet. Vi kommer att sakna henne mycket men jag önskar henne ett varmt lycka till, säger Kicki Nordberg.

Viktiga i vardagen

Kristina Kjellgren kallar skämtsamt serviceförvaltningen för kommunens mest osynliga förvaltning.

– Vi har många viktiga funktioner som många nog tar för givet. Att det serveras mat till alla barn i förskola och skola och till äldreomsorgen, att hemtjänstens bilar fungerar, att posten kommer fram, att någon möter kommunens invånare när de kommer till eller kontaktar oss, att de digitala systemen fungerar och hänger ihop. Det är viktiga saker – men det blir tydligt först om det är något som inte fungerar. Mitt uppdrag har också varit att arbeta för kommunens bästa tillsammans med övriga förvaltningschefer. Det är vi duktiga på i Falkenbergs kommun, säger hon.

Förmåga att ställa om

Kristina Kjellgren började i Falkenbergs kommun i mars 2020 – någon vecka innan pandemin slog till med full kraft.

– Jag träffade kommunledningsgruppen en gång, sedan gjorde övergången till distansarbete att vi sågs sporadiskt och digitalt under mitt första år. Och på bara någon vecka ställde vi om måltider, it-miljö, städning och så vidare. Vi lärde oss otroligt mycket, och det står klart vilken förmåga organisationen har att ställa om. Det är en trygghet nu när det är turbulent i omvärlden, säger hon.

Ser tillbaka med stolthet

Det finns många saker Kristina ser tillbaka på med stolthet. Några av dem är:

• att kommunen nu arbetar med cirkulärt möbelflöde, alltsÃ¥ att undvika inköp av nya möbler och i stället Ã¥teranvända och renovera. Nya möbler ska vara tillverkade sÃ¥ att de kan renoveras och lagas.
  • att kommunen nu har ett digitalt inköpssystem som gör det enklare för den som ska köpa nÃ¥got till kommunen att köpa rätt sak till rätt pris.
  • att kommunen efter flera Ã¥rs förberedelser samarbetar med regionen och övriga kommuner i Halland med gemensamma principer för livsmedelsinköp. Det gynnar lokala producenter och ger bättre mat pÃ¥ tallriken.
  • att upphandlingsenheten har arbetat tillsammans med näringslivet och förbättrat upphandlingsprocessen.
  • att kommunen ökat sin robusthet inom bland annat it-säkerhet.

– Sedan är jag också glad och stolt varje dag över att få arbeta med så många engagerade och kompetenta kollegor för att stödja kommunens verksamheter så att invånare och medarbetare får vad de behöver. Det mesta fungerar ju nästan jämt! Och när det inte gör det kan vi oftast lösa problemen ganska fort. Det kan vara allt från en felaktig matleverans till att vi behöver trycka upp material med kort varsel eller att det är svårt att ringa kommunen, säger hon.

Tar med sig tillsammansskapet

Det nya jobbet blir på sätt och vis lite likt. Hon började sin bana inom social omsorg och var 15 år på socialförvaltningen i Varberg innan hon kom till Falkenberg.

– Nu blir det en annan och större organisation, och tillbaka till hälso- och sjukvård. Jag har hand om lednings- och verksamhetsstödet för Hallands sjukhus. Det jag kommer att ta med mig från Falkenberg är framför allt tillsammansskapet. Det är jag stolt över att ha varit en del av, säger hon.

Slutar under våren

Kristna Kjellgren kommer att sluta i Falkenberg någon gång under våren. Det är ännu inte klart exakt när.