Kommunen vill köpa fastighet av Fabo i Arenaområdet

Falkenbergs ishall. Bild: Destination Falkenberg.

22 oktober 2024

Kommunstyrelsens arbetsutskott (Ksau) föreslår att kommunen ska köpa fastigheten där Falkenbergs ishall är placerad. Försäljningen ska möjliggöra för kommunens långsiktiga planering i arenaområdet där det finns planer på ett nytt badhus.

Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslår att kommun köper fastigheten Eldstaden 7, där Falkenbergs ishall är belägen, av Falkenbergs Bostads AB (Fabo) för 33 miljoner kronor. Beslutet är en del av kommunens långsiktiga planering för arenaområdet, där även ett nytt badhus är under utredning.

–  Det har funnits en vilja från Fabo och kommunen att göra den här affären under en lång tid och det är lämpligt att det sker nu då det pågår en utredning om det framtida badhusets placering, där kommunen genom affären får full rådighet över planeringen för hela arenaområdet, säger Christian Persson, exploateringsingenjör på Falkenbergs kommun.

Alla ser fördelar med affären

Fastigheten säljs eftersom ägandet av ishallen inte längre anses vara en del av Fabos kärnverksamhet. Kommunen ser fördelar med att äga fastigheten, då det underlättar drift och underhåll av ishallen samt ger kommunen möjlighet att styra utvecklingen av hela arenaområdet.

Kultur-, fritids- och tekniknämnden, som ansvarar för ishallens verksamhet, ser stora fördelar med att överta ägandet och integrera verksamheten i kommunens organisation. Kommunen planerar att finansiera köpet genom lån, och köpeskillingen motsvarar det bokförda värdet på fastigheten.

Detta beslut ger Falkenbergs kommun bättre förutsättningar att utveckla området och skapa ett starkt och funktionellt idrottscentrum.

Kommunstyrelsen tar sitt beslut den 29 oktober.Â