Kommunen ska utreda om Teatergläntan kan vara kvar på sin plats

15 oktober 2024

Kommunstyrelsens arbetsutskott vill att förvaltningen ska utreda förutsättningarna för teaterverksamheten Teatergläntan att vara kvar på sin nuvarande plats. Idag tog de beslut om att ge ett positivt planbesked.

Teaterverksamheten, som tidigare låg vid AIK-vallen, har sedan 2018 haft sin verksamhet i Hertingskogen. Kommunen har under perioden enbart gett tillfälliga bygglov för de nödvändiga byggnaderna på platsen. Nu vill teatern ha en mer permanent lösning för att undvika fortsatta tillfälliga installationer som är kostsamma – det vill kommunstyrelsens arbetsutskott att förvaltningen tittar vidare på.

Förvaltningen föreslog avslag på ansökan om planbesked

Kommunstyrelseförvaltningen föreslog att avslå ansökan eftersom området i Hertingskogen är klassat som en viktig grönstruktur med höga naturvärden. Området är också betydelsefullt för rekreation och friluftsliv för kommunens invånare. Att ändra detaljplanen skulle strida mot kommunens riktlinjer för att bevara grönytor av hög kvalitet och riskerar att påverka både ekosystemet och allmänhetens tillgång till området negativt. Det rörliga friluftslivet har begränsats av verksamheten med dess anläggningar, något som kommuninvånare framfört till kommunen.

Dessutom finns flera praktiska hinder, bland annat ledningar för stadens infrastruktur som går genom platsen. Att flytta dessa ledningar skulle medföra höga kostnader för kommunen.