Jörgen Hansson ny ekonomichef i Falkenbergs kommun

17 februari 2023

Nu är det klart att det är Jörgen Hansson som blir ny ekonomichef i Falkenbergs kommun, med start 22 maj. Han jobbar nu som ekonomichef i Vaggeryds kommun.
– Jag hoppas och tror att jag har en hel del att bidra med och ser mycket fram emot att jobba i Falkenberg. Det är en kommun där det händer mycket, säger Jörgen Hansson.

• Jörgen Hansson. Han stÃ¥r ute med kostym och ler lite.

Jörgen Hansson blir ny eknomichef och börjar i maj.

Jörgen Hansson har arbetat i offentlig sektor sedan 2002 och har utöver Vaggeryd även jobbat som ekonomichef eller i liknande positioner bland annat i Lidköping, stadsdel centrum i Göteborg och i Hjo. Per Svensson(S), kommunråd, är nöjd med rekryteringen.
– Jörgen har lång erfarenhet från offentlig sektor, över 20 år, och han har varit ekonomichef i några kommuner tidigare. Den gedigna erfarenheten tillsammans med hans syn på ledarskap gör att jag tror att det kommer att bli riktigt bra. Att han börjar i maj ligger bra i tid inför budgeten i november, säger han.

Hållbar tillväxt

En sak som lockade Jörgen Hansson är möjligheterna och utmaningarna i en kommun som växer.
– Det är roligt att jobba med den framförhållning som krävs och att hitta balansen mellan tillväxt och hållbarhet över tid. Som ekonomichef vill jag bidra i detta arbete, säger han.

Gott ledarskap

Men det som lockar mest har växt fram.
– Jag har fått ett mycket gott intryck av såväl arbetsuppgifter, chefer, politiker och kollegor under rekryteringens gång. Det är ett ledarskap som stämmer överens med hur jag vill jobba. Alla är viktiga, alla behövs och det finns ett gott kamratskap, säger han.

Maximera nyttan

Det är ingen slump att han arbetat i offentlig sektor under så lång tid.
– Jag lockas väldigt mycket av framför allt kommunal sektor, jämfört med ett företag. Det handlar inte om att ta fram olika produkter och sedan få maximal vinst, utan det handlar om att maximera nyttan för de vi är till för – alla människor i kommunen.

Bor i Ã…sa

Jörgen Hansson bor i Åsa med sin fru och två nyss vuxna söner. På fritiden gillar han bland annat att springa, följa en bra TV-serie och påta i trädgården.