Jan Melkersson slutar i Falkenberg

Jan Melkersson, näringslivschef i Falkenbergs kommun sedan 2015.

02 februari 2024

Falkenbergs kommuns näringslivschef Jan Melkersson slutar efter drygt nio år i rollen. Han gör sin sista dag den 16 augusti.

Sedan 2015 har Jan Melkersson jobbat som näringslivschef i Falkenbergs kommun. Med rötterna i Ljungby i Småland hade Jan en motsvarande tjänst där innan han kom till Falkenberg. Nu har Jan sagt upp sig och säger så här om sin tid i Falkenbergs kommun.

– Det har varit fantastiskt kul att få jobba med samhällsutveckling, entreprenörskap och tillväxt tillsammans med näringslivet och företagarna i Falkenberg och jag har trivts hur bra som helst. Idag är Falkenberg bäst i Halland på företagsklimat och bland de bästa i Sverige och det är jag väldigt stolt över det vi åstadkommit tillsammans, säger Jan Melkersson och fortsätter:

– Det finns många fler saker att nämna som till exempel ”Lev din dröm”-kampanjen som fick mycket uppmärksamhet men också arbetet mellan skola och arbetsliv. Det har samtidigt varit ett bra samarbete med politiken genom alla år.

Vad ska Jan Melkersson göra när han slutat som näringslivschef?

– Jag ska spela golf, fiska, umgås med vänner och resa. I nuläget har jag inget nytt uppdrag men går in med ett öppet sinne för de möjligheter som kan tänkas komma men jag gillar ju att driva utvecklingsfrågor.

Uppskattad ledare och nyckelspelare för  företagsklimatet

Jan har setts av en nyckelspelare när det kommer till arbetet med företagsklimatet men också hans förmåga som ledare att jobba mot samma mål.

– Jan har varit en nyckelspelare i arbetet med att utveckla ett bra företagsklimat i Falkenberg och jag är väldigt tacksam över Jans tid och insatser för Falkenberg. Hans engagemang, småländska klurighet och förmåga att bygga nätverk har verkligen bidragit till vår utveckling. Jag önskar honom ett stort lycka till vad han än väljer att ta sig för, säger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande.

– Det finns verkligen mycket att tacka Jan för när det gäller hans insatser för relationerna och det fina näringslivsklimatet här i Falkenberg. Janne har varit en jätteviktig näringslivschef med stort engagemang och erkänt bra ledarskap. Han har bidragit till att näringslivsfrågorna är i framkant i Falkenberg och att vi har blivit rankad som nionde bästa näringslivskommun i Sverige och bäst i Halland. Verkligen roligt, säger Kicki Nordberg, kommundirektör.

Bild från när Falkenbergs kommun fick utmärkelsen bäst företagsklimat i Halland, september 2023.

Rekryteringen av ny näringslivschef

Jan Melkersson gör sin sista arbetsdag den 16 augusti. Rekryteringen av en ny näringslivschef kommer att starta under våren.