Ingen person kom till skada när trygghetslarmen låg nere

Efter den driftstörning som påverkade kommunens trygghetslarm har nu alla berörda blivit kontaktade av kommunen. Glädjande nog har ingen person kommit till skada.

– Vi ser självklart allvarligt på situationen. Våra brukare måste kunna nå oss när de behöver vår hjälp och vi kommer att kräva att Tele2 går till botten med det här. Men det viktigaste just nu är att ingen har farit illa, det är oerhört skönt, säger socialchef Johan Klingborg.

Larmen fungerade igen onsdag förmiddag

Det var under tisdagskvällen den 5 april som en driftstörning hos Tele2 gjorde att trygghetslarmen i kommunen slutade fungera. Driftstörningarna pågick under natten och även under onsdag morgon. På förmiddagen hade Tele2 åtgärdat problemet och kommunen fick information om att alla larm återigen fungerade som vanligt.

Kommunen har kontaktat alla berörda

Under onsdagen arbetade kommunen med att kontakta alla de personer som har ett trygghetslarm för att berätta om situationen och säkerställa att de var okej.

– Vi fick tag på de allra flesta via telefon. De personer vi inte kunde nå efter att ha ringt ett par gånger åkte vi istället hem till och de sista besöken gjordes under kvällen igår. Alla mådde då bra, säger Johan Klingborg.