I kärvare tider finns vi där

24 januari 2023

Januari är för de allra flesta årets fattigaste månad och många är oroliga över sin ekonomi. Därför kommer Falkenbergs kommun erbjuda extra stödsamtal och rådgivningstillfällen med invånare om deras privatekonomi helt gratis. Det finns även möjlighet för kommuninvånare att söka om anstånd på fakturor från kommunen i upp till tre månader.

Få dina pengar att räcka längre

Mellan den 31 januari och den 2 februari samt den 7 februari mellan klockan 17.00 och 21.00 kommer extra rådgivningssamtalen att äga rum på Argus. Rådgivningen kommer att rikta sig till alla som vill få sina pengar att räcka längre och kan ske både fysiskt och digitalt.

– Vi vet att januari månad är en tuff månad för många i vanliga fall och i den situation samhället nu befinner sig i med inflation och dyrare elpriser ser vi från kommunens sida ett behov av att finnas där för de människor som har det svårt och hjälpa till för att förebygga en ekonomisk kris, säger Erika Erlingsson, utvecklingsledare i social hållbarhet på Falkenbergs kommun och projektledare för de särskilda rådgivningssamtalen.

Enskilda samtal med experter

Rådgivningssamtalen kommer att ske enskilt med kommunens konsumentrådgivare men även med personal från kommunens socialförvaltning.  Samtalen kommer inte att dokumenteras av kommunen. Alla som anmäler sig till rådgivningssamtal kommer att få prata med experter inom privatekonomi.

Anstånd på fakturor från kommunen

Det finns även möjlighet att söka anstånd upp till tre månader på fakturor från kommunen. Det kan gälla bland annat avgifter från förskola och äldreomsorg.

– Alla som känner att det blir svårt ekonomiskt i januari ska se möjligheten att söka anstånd på fakturor som kommer från kommunen. Här behöver alla hjälpas åt att se vilka verktyg som kan hjälpa i en svår ekonomisk situation, säger Per Svensson, kommunstyrelsens ordförande.

Boka ett rådgivningssamtal

Anmäl dig här eller boka en tid via Kontaktcenter på 0346-88 60 00 eller mejla till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.