Hanna ska driva projekt Norra åstranden och Falkenbergs hamn

Hanna Lundgren, ny projektledare som ska arbeta med projekt Norra åstranden och Falkenbergs hamn.

09 oktober 2024

Arbetet med projektet för Norra Åstranden och Falkenbergs hamn är precis i startgropen. Hanna Lundgren är ny projektledare på Falkenbergs kommun och ska jobba med utvecklingen av hamnområdet.

– Vi är i ett väldigt tidigt skede av projektet och mitt fokus just nu är att undersöka möjligheten att genomföra det som står i den fördjupade översiktsplanen, säger Hanna som nyligen presenterade planerna för politiken efter drygt två månader som projektledarare.

– Politiken är angelägen om att projektet kommer i gång och jag upplever också att de förstår den komplexitet som finns i projektet. Det känns bra att få ge dom en nulägesbild och planen framåt.

Hanna kommer närmast från Varbergs kommun där hon arbetat som projektledare för exploateringsprojekt i över fem år.

MÃ¥nga intressen i hamnen

Projektet fokuserar på att utveckla hamnområdet och dess omgivningar i flera faser, med en tydlig processplan för förutsättningsfas, planeringsfas och genomförandefas. Projektgruppen kommer att arbeta med både kortsiktiga och långsiktiga frågor, inklusive tidigare hamnutredningar, ekonomiska analyser och en plan för samverkan med olika intressenter, bland annat regionen, länsstyrelsen, Försvarsmakten och näringslivet. För det är inte bara kommunen som har intressen i hamnområdet.

– Det är mycket underlag att sätta sig in i och många aktörer och myndigheter som jag behöver ha en dialog med som har intressen som vi behöver ta hänsyn till. Vi inväntar också en regional plan för 2026, där vet vi inte vad som skrivs om vår hamn. Det är mycket som påverkar projektet, säger Hanna.

Utöver att etablera kontakter hos alla de som har intressen i hamnen har hon hunnit träffa de verksamheter som finns i hamnområdet.

– Det har varit bra möten och samtal. De känns positiva till att vi börjat arbeta med frågan och är engagerade i att vara med och utveckla området.

Tittar på liknande projekt

Projektet kommer att granska befintliga förhållanden i området, inklusive befintliga byggnader och infrastrukturen, för att ta fram en hållbar plan för framtiden. Andra städer och hamnprojekt som exempelvis Trelleborgs Kuststad 2025 och Ystad Hamnstaden kommer att användas som referenser i arbete likaså hamnprojekten i Varberg och Halmstad.

Projektgruppen består av medlemmar från olika förvaltningar, och det kommer att bildas en särskild "hamngrupp" för att ta fram de resurser och kunskaper som krävs. En detaljerad projektplan och projektbeskrivning kommer att utarbetas för att klargöra mål, resurser och förutsättningar.

När är arbetet klart?

– Det är jättesvårt, nästintill omöjligt, att spekulera i. Men en tidshorisont på åtminstone 20 - 30 år är realistisk och då under förutsättning att allt går smidigt och enligt plan men det kan ta ännu längre tid. I nuläget går det att säga väldigt lite om framtiden, men för varje milstolpe vi når i projektet kommer vi kommunicera det.