Företagarna ger ett högt betyg till Falkenbergs företagsklimat

26 Maj 2023

Företagarna i Falkenberg har tyckt till om företagsklimatet och nöjdheten uppgår till den näst högsta sedan man började genomföra mätningarna.

På bild: Jan Melkersson, näringslivschef i Falkenbergs kommun.

Varje år har landets företagare chansen att svara på hur de upplever företagsklimatet i den egna kommunen. Detta genom att svara på en enkät från Svenska Näringsliv.

Under tisdagen, 23 maj, kom resultaten – och i Falkenbergs kommun har nöjdheten ökat jämfört med förra årets mätning och landar på snittbetyget 4,1 på en 6-gradig skala. Sverigesnittet är 3,5. I Falkenberg har 189 företag svarat på enkäten.

– Falkenberg ligger på fortsatt höga nivåer och förbättrar oss jämfört med förra året. Det är resultatet av ett strukturerat och målinriktat arbete för att skapa Västsveriges starkaste näringsliv, säger Jan Melkersson, näringslivschef i Falkenbergs kommun.

Företagarna ger högst betyg till Mobilnät och bredband, företagens engagemang för företagsklimatet och allmänhetens attityder. Två andra områden som får högre betyg än tidigare är kommunens upphandling och skolans kontakt med det lokala näringslivet.

I enkäten har företagarna även svarat på vad de prioriterar högst för ett förbättrat företagsklimat. Högst upp ligger minskad brottslighet och ökad trygghet överst på listan, följt av kortare handläggningstider på andra plats.

Företagsklimatet i Sverige

32 401 företagare har tyckt till om företagsklimatet i sin kommun i 2023 års enkät. I årets undersökning av det lokala företagsklimatet får de svenska kommunerna de bästa omdömen av företagen på 20 år och landar på 3,5 på den 6-gradiga omdömesskalan.

Den officiella kommunrankingen från Svenskt näringsliv presenteras i sin helhet den 20 september.

Här hittar du Falkenberg kommuns samtliga betyg från svenskt näringsliv undersökning 2023.