Företagare allt nöjdare med kommunens service

Flygbild över Falkenberg och Ätran med havet i bakgrunden. Foto: Destination Falkenberg Ab.
Falkenbergs kommun förbättrar sig i nationell servicemätning – klättrar i Nöjd-Kund-Index och sticker ut i bemötande.
Företagare i Falkenberg ger kommunen högre betyg än tidigare. Det visar Insikt, Sveriges kommuner och regioners (SKR) årliga mätning av kommuners service till företagare. Falkenbergs Nöjd-Kund-Index (NKI) har ökat från 72 (år 2023) till 75 – och inom flera områden ligger kommunen över rikssnittet.
– Det är glädjande att vi fortsätter klättra. 2012 hade Falkenberg ett NKI på 66, så vi ser en positiv trend i mätningen. Det visar att vårt långsiktiga arbete ger resultat. En god service är viktig för att företag ska vilja etablera sig och växa här, säger Emma Carlström, näringslivschef i Falkenbergs kommun.
Vad mäts i Insikt?
Servicemätningen Insikt fokuserar på hur företagare upplever kommunens service inom myndighetsutövning. Företagen har fått bedöma kommunens arbete inom åtta områden, varav fyra är obligatoriska: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Utöver dessa mäts även Falkenbergs kommuns myndighetsområden brandtillsyn, markupplåtelse och upphandling.
Bygglov sticker ut – över riksgenomsnittet
Ett av de områden som förbättrats mest är bygglov. NKI har stigit från 68 till 75 – högre än rikssnittet på 71.
– Vi har satsat på att göra bygglovsprocessen tydligare för företagare. Vi fokuserar på bemötande och arbetar aktivt med att skapa en rimlig förväntansbild. Men det viktigaste är att vi har byggt en stark teamkänsla, säger Veronica Engh, bygglovschef i Falkenbergs kommun.
Hon lyfter också fram det ökade samarbetet inom organisationen och de personliga mötena med företagare som viktiga framgångsfaktorer.
Falkenberg näst bäst i Halland
I jämförelse med andra kommuner i Halland hamnar Falkenberg på andra plats i servicemätningen – endast Hylte kommun har högre NKI. Efter Falkenberg följer Varberg, Halmstad och Laholm.
Starkast inom bemötande
En särskilt stark faktor i årets mätning är bemötandet. Falkenbergs kommun får höga betyg i alla myndighetsområden – och bemötandet lyfts som en avgörande styrka.
Falkenberg siktar ännu högre
Falkenbergs kommun har som mål att fortsätta förbättra servicen mot företag. Det ska uppnås genom att bibehålla styrkorna men också arbeta med de områden som får ett lägre resultat än tidigare.
– Vi har en stor potential att nå ännu högre. Med tydliga mål och konkreta insatser tror jag att vi kan nå ett NKI på 80. Men det kräver att vi fortsätter arbeta tillsammans och målmedvetet inom alla myndighetsområden och fortsätter resan mot målet att bli Sveriges bästa näringslivskommun, säger Emma Carlström.
De myndighetsområden som får ett lägre NKI än tidigare är markupplåtelse som går från 86 till 81, serveringstillstånd som går från 74 till 70 och upphandling som går från 67 till 57 i NKI.