Falkenbergs nationaldagsfirande flyttar i år utomhus

30 april 2024

Det traditionsenliga nationaldagsfirandet i Falkhallen blir i år annorlunda – istället för att hållas inomhus flyttas det ut till Gamla stan i Falkenberg. Detta efter att en enkät visade att de flesta av er invånare önskade ett firande utomhus och för att lyfta kulturarvet.

Ã…rets nationaldagsfirande tar plats i Gamla stan

Förra året genomförde vi en enkät för att ta pulsen på hur invånarna i Falkenberg helst skulle vilja fira sin nationaldag. Resultatet av enkäten visade att majoriteten önskade ett firande utomhus. Med detta i åtanke kommer årets nationaldagsfirande att äga rum i hjärtat av Falkenbergs Gamla stan.

Stan fylls med liv och rörelse

Den 6 juni kommer Gamla stan att fyllas med liv och rörelse när stadens historiska miljöer öppnas för allmänheten, så som Fältströmska magasinet, Hindströmsgården, Sjöbergsgården och Hembygdsmuseet. På plats kommer det att finnas en nöjesscen med en mängd spännande uppträdanden, och det blir aktiviteter för såväl äldre som yngre besökare runt om i stadsdelen. På Gåsatorget kommer det att hållas en hantverksmarknad med fokus på hållbarhet, och både Rian och Hembygdsmuseet erbjuder fri entré under dagen.

Nationaldagsfirandet i Gamla stan är en del av Falkenbergs kulturstrategi för att lyfta kulturarvet

Arrangemanget är en del av Falkenbergs kommuns kulturstrategi för att göra kulturarvet mer tillgängligt och synligt för invånarna.

– Denna satsning är också ett led i vår strävan att förverkliga vår centrumutvecklingsvision, där vi ser Gamla stan som en viktig del av stadens attraktivitet och kulturella arv. Vi samarbetar även nära med Destination Falkenberg för att lyfta fram stadens unika platser och evenemang, säger Karolina Petersson, kulturchef i Falkenbergs kommun.

– Falkenberg är en kommun som har en mycket rik kulturhistoria. Gamla stan är en magisk plats som vi hoppas fler ska upptäcka med detta arrangemang, och locka fler besökare inte minst barn och unga, säger Fredrik Janson, VD för Destination Falkenberg.

Testår för nationaldagsfirande i Gamla stan

–  Vi testkör det här i år, och faller det väl ut hoppas vi att detta kan bli en ny tradition för Falkenbergsborna att fira sin nationaldag i Gamla stan, säger Karolina Petersson.