Falkenbergs kommun tecknar nytt markanvisningsavtal med Gyllenborg Rigg AB (Lilla Napoli)

27 Maj 2024

Falkenbergs kommun har ingÄtt ett markanvisningsavtal med Gyllenborg Rigg AB för uppförande av en restaurang inom fastigheten Tegeltaket 1 med flera. Avtalet, som ersÀtter tidigare avsiktsförklaring frÄn 2021, ger bolaget en markanvisning för att uppföra en ny restaurangbyggnad.

–  Efter en tid av dialog och förhandlingar sĂ„ gĂ„r vi nu upp med ett förslag till markanvisningsavtal. Avtalet innebĂ€r bland annat att Lilla Napoli och kommunen Ă€r överens om att fortsĂ€tta planeringsprocessen vid söderbrons fot för att möjliggöra Lilla Napolis nya restaurang. LĂ€get Ă€r ett av Falkenbergs bĂ€sta, men dĂ„ det genom historien drivits olika typer av industri hĂ€r sĂ„ Ă€r platsen i sig inte enkel, sĂ€ger Johan Cronqvist, samhĂ€llsbyggnadschef i Falkenbergs kommun.

Enligt avtalet, Àr Gyllenborg Rigg AB ansvarigt för samtliga kostnader och utföranden för att genomföra projektet, inklusive miljösanering och utbyggnad av tillfart till restaurangen. Kommunen ansvarar för kostnaderna för detaljplanen och utredningar kopplade till den.

–  I avtalsförslaget sĂ„ tar Lilla Napoli ett större kostnadsansvar för sin etablering, bland annat genom att sjĂ€lva sanera marken frĂ„n föroreningar. Vi ser fram emot att fortsĂ€tta detaljplanera platsen om fullmĂ€ktige gĂ„r pĂ„ liggande förslag och rĂ€knar med att kunna gĂ„ till antagande med den nya detaljplanen innan sommaren 2025, avslutar Johan Cronqvist.

Slutgiltigt beslut i kommunfullmÀktige

Förslag till nytt markanvisningsavtal gÄr upp för beslut i kommunstyrelsen den 11 juni och slutligen i kommunfullmÀktige den 25 juni. DÀrefter Àr planen att planprocessen Äterupptas.