Skip to main content

Falkenbergs hemtjänstmodell blir en del av ordinarie verksamhet

19 juni 2025

Nu fasas projektet Falkenbergs hemtjänstmodell ut – men arbetssätten fortsätter att utvecklas under ledning av ordinarie chefer. Den utvärdering som projektledaren har gjort visar att de nya arbetssätten fått positiva effekter. Det har inte heller medfört ökade kostnader.

Nyheten i korthet

Falkenbergs hemtjänstmodell utvecklas vidare

Projektet avslutas, men cheferna fortsätter utveckla arbetssätten. Nya teamträffar ger bättre vård och arbetsmiljö. Hjortsberg testar ett nytt arbetssätt, och i höst börjar Slöinge med samma. Endast arbetet med nya insatskoder fortsätter i projektform. Målet är att minska administration och ge hemtjänsten mer frihet att möta brukarens behov.

Camilla Gränsmark är projektledare:

– I utvärderingen kan vi se att de nya teamträffarna, där olika professioner samarbetar, bidrar till en mer personcentrerad vård och omsorg. Gällande det nya arbetssättet som vi testat i Hjortsbergs hemtjänst så har vi haft begränsad möjlighet att testa det fullt ut. Det beror bland annat på samarbetspassen där personalen jobbar på andra enheter. Men vi ser ändå positiva effekter både i medarbetarnas arbetsmiljö och i brukarnas upplevelse.

– Nu vidareutvecklar vi detta ytterligare i Hjortsberg och till hösten inför vi det nya arbetssättet även i Slöinge hemtjänst. Ansvaret för att driva vidareutvecklingen har flyttats över till verksamheten, i det här fallet områdeschef Jerk Jacobs.

Det kommer också att tillsättas ett tvärprofessionellt team på ledningsnivå för att skapa förutsättningar för att jobba vidare och utveckla det tvärprofessionella samarbetet.

Jobbat med tre delar

Projektet Falkenbergs hemtjänstmodell startade som ett politiskt uppdrag i syfte att komma till rätta med medarbetarnas upplevelse av att vara minutstyrda inom hemtjänsten.

Projektet har nu pågått i två år. Under dessa två år har olika arbetsgrupper jobbat tillsammans för att identifiera utvecklingsområden och även komma med förslag på åtgärder. Detta resulterade i att man jobbade vidare med tre olika spår:

  • Nya insatskoder för socialtjänstinsatserna
  • Tvärprofessionellt samarbete
  • Nya arbetssätt och metoder för hemtjänst i kommunal regi

Fortsatt arbete med nya insatskoder

Utav dessa tre områden kommer enbart arbetet med nya insatskoder att fortsätta i projektform.

– De nya insatskoderna har vi inte infört än, utan där jobbar vi vidare. Det handlar om att ändra de insatskoder som biståndshandläggarna använder sig av i beställningen till hemtjänsten från att vara detaljerade till att bli mer flexibla. Syftet är att minska administrationen och främja handlingsutrymmet hos hemtjänsten så att de i större utsträckning kan anpassa insatserna efter brukarens behov. Som det är nu behöver man ändra biståndsbeslutet vid varje anpassning, säger Camilla Gränsmark.

Fråga Falkis

AI kan begå misstag. Kontrollera viktig information. Om Fråga Falkis