Falkenberg tappar i rankingen av Sveriges miljökommuner

03 oktober 2024

Falkenbergs kommun hamnar på plats 134 av 290 i Aktuell Hållbarhets årliga miljöranking för 2024.

Resultet är en försämring jämfört med förra årets placering på plats 86. Kommunen rankas på plats 33 av 78 i gruppen ”mindre städer och tätorter” och 5 av 6 av kommunerna i Hallands län.

”Hjälper oss bli bättre”

– Det är tråkigt att vi tappar placeringar men vi har varit självkritiska i vår bedömning. Falkenbergs mål är att vara ett föredöme inom hållbarhet och rankingen hjälper oss att se var vi kan bli bättre. Vi har ett långsiktigt arbete i gång för att integrera hållbarhet i hela verksamheten så trots detta resultat är jag trygg med att vi är på rätt väg, säger Linda Corneliusson Lindhe, utvecklingsledare inom hållbarhet i Falkenbergs kommun.

Totalpoängen för Falkenberg uppgår till 18,7 av maximala 53 poäng. Rankingen bygger på en enkät med frågor om bland annat energi, avfallshantering och biologisk mångfald, samt på extern statistik från källor som Vattenmyndigheten och Statistiska centralbyrån, SCB.

Tidningen har rankat kommuner i 16 år

Aktuell Hållbarhet har för 16 året i rad granskat kommunernas miljöarbete och priset för Sveriges miljöbästa kommun delas ut i fyra olika kategorier beroende på kommunens storlek.

Rankingen syftar till att lyfta fram de kommuner som gör störst framsteg inom hållbarhet och miljöarbete.